Home » D:News » Universul, într-o fotografie fără precedent. Imaginea spectaculoasă a fost creată în 10 ani şi cuprinde 10.000 de galaxii

Publicat: 04.06.2014
NASA a dat publicităţii o imagine spectaculoasă ce ne permite să vedem cosmosul în culori nemaivăzute.

Imaginea incredibilă a fost capturată de Telescopul Spaţial Hubble şi include, pentru prima dată, lumina ultravioletă, ce nu poate fi văzută de oameni cu ochiul liber.

Aceasta apare în imagine sub forma unor galaxii spiralate de culoare bleu, ce au o vechime de 5-10 miliarde de ani, adică nici prea bătrâne, nici prea tinere, raportate la vârsta universului.

Fotografia cuprinde 10.000 de galaxii multi-colorate, unele datând de la doar câteva sute de milioane de după Big Bang. Imaginea a fost realizată de-a lungul a 841 de orbite ale telescopului spaţial.

Zolt Levay, astronom NASA, afirmă că prin introducerea luminii ultraviolet şi infraroşii în imagine, oamenii pot vedea acum universul în toate culorile sale.

Astronomii mai studiaseră universul în imagini spectaculoase realizate de telescopul Hubble în spectrul vizibil al luminii şi în cel apropiat de infraroşu. Acum, folosind şi lumina ultravioletă, astronomii au combinat tot spectrul de culori disponibil Hubble, de la ultraviolete până la lumina infraroşie.

Harry Teplitz, cercetător la Universitatea Caltech, afirmă că „în absenţa informaţiei oferite de lumina ultravioletă, studierea galaxiilor din imaginile capturate de Hubble era ca şi cum am încerca să înţelegem istoria unor familii fără a cunoaşte copiii; incluzând lumina ultravioletă, acoperim şi spaţiul absent până acum”.

Lumina ultravioletă vine de la cele mai fierbinţi, mai mari şi mai tinere stele. Observând aceste lungimi de undă, cercetătorii obţin o perspectivă directă asupra galaxiilor care formează stele noi şi asupra locului din aceste galaxii în care sunt formate noile stele.

Studiind imaginile ultraviolete ale galaxiilor permite astronomilor să înţeleagă modul în care galaxiile au crescut în dimensiuni prin formarea unor colecţii mici de stele foarte fierbinţi.

Deoarece atmosfera Pământului filtrează majoritatea luminii ultraviolete, acest efort ştiinţific nu poate fi realizat decât cu ajutorul unui telescop spaţial.

„Studierea imaginilor ultraviolete folosind capacitatea unică a telescopului Hubble este un element extrem de important în contextul planificării Telescopului Spaţial James Webb”, a explicat Rogier Windhorst de la Universitatea Arizona State.

„Hubble ne oferă un set de date în ultraviolet care va fi foarte util cercetătorilor, aceştia urmând să combine datele cu cele pe care le vor obţine de la telescopul James Webb. Această imagine este prima fotografie care arată puterea acestor combinaţii”, concluzionează cercetătorul.

Iată imaginea realizată de Hubble:

Surse: NASA, Daily Mail