Home » D:News » Cum îi afectează pe copii traumele suferite în familie? Un studiu nou arată cât de profunde sunt efectele

Publicat: 19.06.2014
Violenţa casnică lasă urme în interiorul celulelor, până la nivelul ADN-ului: copiii care au crescut într-un mediu familial marcat de multe evenimente traumatizante prezintă, la nivelul cromozomilor, telomere mai scurte, un semn asociat cu îmbătrânirea celulară.

Telomerele sunt porţiuni de ADN de la capetele cromozomilor, iar lugnimea lor este un indicator celular al vârstei.

Cercetătorii de la New Tulane University au descoperit că acei copii care creşteau în familii unde existau episoade de violenţă, sinucideri sau încarcerarea unui membru al familiei prezentau telomere semnificativ mai scurte comparativ cu copiii din familii neafectate de asemenea evenimente traumatizante majore. Rezultatele au fost publicate în jurnalul Pediatrics.

Telomerele mai scurte sunt asociate cu un risc crescut de boli cardiace, obezitate, declin cognitiv, diabet, tulburări mintale şi, în general, cu o stare de sănătate mai proastă la maturitate.

Cercetătorii au analizat material genetic provenit de la 80 de copii, cu vârsta de 5-15 ani, din New Orleans şi i-au chestionat pe părinţi în privinţa mediului familial şi a expunerii la evenimente traumatizante.

Factori perturbatori, precum faptul de a asista la vătămarea unui membru al familiei, afectează ADN-ul copiilor şi, cu cât numărul de ocazii în care copilul a fost expus la asemenea evenimente este mai mare, cu atât telomerele sunt mai scurte.

Fetele s-au dovedit mai afectate de aceste situaţii în comparaţie cu băieţii.

Un efect surprinzător a fost descoperit în cazul băieţilor: cei care aveau mame cu un nivel mai înalt de educaţie erau mai protejaţi de efectele nocive ale mediului familial problematic, dar acest efect a fost constatat numai la băieţii de până la 10 ani.