Home » D:News » De ce ne îngrăşăm atunci când suntem stresaţi? O descoperire importantă ne poate ajuta să prevenim acest lucru

Publicat: 15.07.2014
Un nou studiu efectuat pe femei sugerează că atunci când avem parte de unul sau mai multe evenimente stresante în ziua în care mâncăm o singură masă bogată în grăsimi, metabolismul corpului încetineşte, ceea ce poate contribui la creşterea în greutate.

Cercetătorii i-au întrebat pe participanţii la studiu despre factorii de stres din ziua precedentă înainte să le ofere o masă conţinând 930 de calorii şi 60 de grame de grăsime. Cercetătorii au măsurat apoi rata metabolică (cât le lua femeilor să ardă caloriile şi grăsimea) şi au măsurat nivelul glicemiei, al trigliceridelor, al insulinei şi cortizolului, hormonul de stres.

În medie, femeile din studiu care raportaseră unul sau mai mulţi factori de stres în ultimele 24 de ore au ars cu 104 calorii mai puţin decât femeile non-stresate în următoarele şapte ore de la consumarea mesei bogate în grăsimi. Cercetătorii subliniază că această diferenţă ar putea duce într-un an la o creştere în greutate cu 5 kilograme.

De asemenea, femeile stresate aveau un nivel mai mare al insulinei, care contribuie la stocarea grăsimii, şi un nivel mai redus al oxidării grăsimii (transformarea moleculelor mari de grăsime în molecule mai mici, ce pot fi folosite drept combustibil; grăsimea care nu se arde se stochează).

„Acest lucru înseamnă că, de-a lungul timpului, factorii de stres pot duce la creşterea în greutate”, a comentat Jan Kiecolt-Glaser, profesor de psihiatrie şi psihologie la Universitatea Ohio State. „Ştim din alte date că suntem mai predispuşi să mâncăm alimente nepotrivite atunci când suntem stresaţi, iar acum datele noastre arată că atunci când consumăm alimentele nepotrivite, suntem mai predispuşi să ne îngrăşăm, pentru că ardem mai puţine calorii”, explică profesorul..

Cercetările mai vechi au arătat totodată că oamenii care au parte de stres şi de alte tulburări de dispoziţie prezintă un risc mai mare de a deveni supraponderali sau obezi. Acest nou studiu, publicat în jurnalul Biological Psychiatry, pare să ilustreze cel puţin un mecanism din spatele acestei legături.

Cercetătorii au mai descoperit că femeile care erau stresate şi care suferiseră totodată de depresie în trecut prezentau cel mai mare nivel al trigliceridelor după masă. „Cele două elemente, depresia din trecut şi evenimentele stresante din viaţa de zi cu zi, formau o combinaţie foarte rea”, relatează cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă nu ştiu dacă rezultatele se aplică şi în cazul bărbaţilor, căci ei tind să aibă mai multă masă musculară decât femeile, ceea ce afectează rata metabolică.

Specialiştii subliniază că rezultatele ne oferă un motiv în plus să ţinem aproape de noi alimente sănătoase.

„Ştim că nu putem evita întotdeauna factorii de stres din viaţa noastră, dar un lucru pe care îl putem face să ne pregătim pentru ei este să ţinem alimente sănătoase în jurul nostru, astfel că atunci când acei factori de stres se ivesc, putem să apelăm la ceva sănătos în loc să recurgem la un aliment cu multe grăsimi”, concluzionează cercetătorii.

Sursa: OSU