Home » D:News » Noi speranţe pentru descoperirea vieţii extraterestre: forme de viaţă au fost găsite într-un mediu neaşteptat

Publicat: 08.08.2014
Descoperirea unor organisme vii în picături microscopice de apă din interiorul unui lac de asfalt i-a făcut pe oamenii de ştiinţă să îşi lărgească viziunea privind căutarea vieţii extraterestre: nu este exclus să existe viaţă în lacurile de materie vâscoasă de pe unele corpuri cereşti îndepărtate, cum ar fi Titan, cel mai mare dintre sateliţii lui Saturn.

Cercetătorii au studiat cel mai mare lac natural de asfalt de pe Terra, Pitch Lake, de pe insula Trinidad.

Anterior, se considera că petrolul şi produsele înrudite cu el – printre care şi asfaltul natural, sau bitum, care este un amestec de hidrocarburi – ar fi prea toxice pentru viaţă şi că orice cantitate de apă care ar exista în interiorul masei de hidrocarburi ar fi sub pragul necesar pentru a asigura condiţiie necesare pentru viaţă.

Însă, recent, o echipă internaţională de cercetători a descoperit că în Pitch Lake există microorganisme active în interiorul unor picături de apă cu volumul de numai 1 microlitru, de 5 ori mai mici decât o picătură de apă obişnuită.

Fiecare dintre aceste picături este un mini-ecosistem, conţinând o varietate de specii de microorganisme, care descompun amestecul de hidrocarburi, rezultând diferite  molecule organice. Analizele chimice sugerează că apa nu provine din ploaie, ci din apele marine străvechi sau ape sărate din subteran.

Descoperirea are implicaţii pentru căutarea vieţii extraterestre; de exemplu, Titan, cea mai mare dintre „lunile” lui Saturn, are lacuri de hidrocarburi, în care ar putea pătrunde, din subteran, picături de amestec de apă şi amoniac, aşa cum pătrund în Pitch Lake picăturile de apă provenite din subteran, spun autorii studiului, care şi-au publicat rezultatele cercetărilor în jurnalul Science.

Prin urmare, nu este exclus ca şi acolo să poată trăi forme de viaţă microscopice, adaptate la condiţiile extreme de pe acest corp ceresc.