Home » D:News » „Grija faţă de copii începe încă dinainte de a-i concepe”: ce avertisment dur dau cercetătorii tinerilor adulţi?

Publicat: 17.08.2014
Printr-un stil de viaţă nesănătos - fumat, exces de alcool, alimentaţie nesănătoasă – unii oameni îşi pun copiii în pericol cu ani de zile înainte de a-i concepe. Viaţa nesănătoasă din tinereţe lasă urme în ADN-ul persoanelor respective, iar acestea, devenind părinţi ani mai târziu, îşi pot condamna copiii la probleme de sănătate de-a lungul întregii vieţi a acestora, spun oamenii de ştiinţă australieni.

Obezitatea şi alte probleme de sănătate datorate stilului de viaţă necorespunzător sunt “înregistrate” în celulele reproducătoare şi pot fi transmise generaţiei următoare, spun oamenii de ştiinţă.
Bazându-se pe cercetări realizate de-a lungul unui întreg deceniu asupra modului în care starea de sănătate este moştenită de către copii de la părinţii lor, cercetătorii din Australia spun că mesajul este clar: “Grija faţă de copii începe încă dinainte de a-i concepe.”
Studiul lor, publicat în jurnalul Science, sugerează că acei copii ai căror părinţi au dus o viaţă nesănătoasă înainte de a-i concepe sunt mai predispuşi la probleme de sănătate precum diabetul, bolile de inimă şi tulburări imunitare.
Atât în cazul bărbaţilor, cât şi al femeilor, impactul cel mai puternic îl au cele 3 luni de dinaintea concepţiei, când spermatozoizii şi ovulele intră în stadiul final de dezvoltare.
Dar şi stilul de viaţă şi evenimentele care au loc cu ani de zile înainte de momentul concepţiei pot avea un impact semnificativ, consideră oamenii de ştiinţă. Fenomenul se explică prin aşa-numitele schimbări epigenetice, modificări subtile ale expresiei genelor, datorate unor factori exteriori, şi care sunt transmise ereditar.
Totuşi, prof. Sarah Robertson, de la University of Adelaide, afirmă că lucrurile nu sunt iremediabil negative: dacă, măcar cu câteva luni înainte de conceperea copilului, viitori părinţi fac schimbări în stilul de viaţă, adoptând obiceiuri mai sănătoase, acest lucru va avea un efect pozitiv important asupra sănătăţii viitorului copil.