Home » D:News » Efectul organismelor modificate genetic: fluturii Monarh, de la 1 miliard de exemplare, mai numără doar 35 de milioane

Publicat: 28.08.2014
Mai multe asociaţii ecologiste americane au demarat marţi o procedură prin care solicită autorităţilor federale să protejeze populaţiile de fluturi Monarh, aflate într-un declin alarmant, după ce numărul acestor insecte a scăzut cu 90% în ultimii 20 de ani, informează AFP.

Asociaţiile Center for Biological Diversity şi Center for Food Safety au cerut ca acest fluture de mari dimensiuni, cu aripi în nuanţe de portocaliu şi negru, celebru în America de Nord, să beneficieze de protecţia oferită de legea federală pentru speciile ameninţate cu dispariţia.

Aceste insecte migratoare au pierdut un habitat de mărimea Franţei, ce reprezintă o treime din zona lor de înmulţire în timpul verii, iar fenomenul a fost atribuit folosirii tot mai extinse a culturilor modificate genetic şi erbicidului Roundup, în câmpiile din Midwest, regiunea din centrul Statelor Unite unde se nasc cei mai mulţi dintre aceşti fluturi.

Cele mai multe dintre culturile modificate genetic sunt rezistente la Roundup, un erbicid fabricat de compania Monsanto, care permite distrugerea fără riscuri pentru recoltele de porumb şi de soia a buruienilor, inclusiv a păpădiei, al cărei nectar reprezintă singura sursă de hrană a fluturilor Monarh.

Fluturele Monarh trăieşte pe întregul teritoriu al Statelor Unite în timpul verii, însă iarna, aceia care se află la est de Munţii Stâncoşi, migrează spre centrul Mexicului, iar cei aflaţi la vest de Munţii Stâncoşi se adună în aborii aflaţi de-a lungul coastei californiene.

Populaţia acestor fluturi a atins un număr record de circa 1 miliard de exemplare la mijlocul anilor 1990, însă a scăzut în prezent la doar 35 de milioane – cel mai scăzut număr de exemplare înregistrat vreodată pentru această specie – potrivit celor mai recente estimări, realizate în iarna acestui an.

Sursa: Mediafax, AFP