Home » D:News » În ce „cartier” al Universului locuim? O animaţie 3-D ne arată unde suntem şi cine ne sunt vecinii (VIDEO)

Publicat: 04.09.2014
Calea Lactee face parte dintr-un super-cluster de galaxii gigantic, căruia astronomii i-au dat numele de Laniakea.

Laniakea – care înseamnă în hawaiiană „cer nemăsurat de mare”, este un super-cluster de galaxii, cu diametrul de 500 de milioane de ani-lumină; conţine 10.000 de galaxii şi are o masă echivalentă cu cea a o sută de cvadralioane de sori.

Se cunoştea de multă vreme faptul că galaxiile nu sunt răspândite la întâmplare prin Univers, ci au tendinţa de  fi grupate în aşa-numite clustere, în care galaxiile se înşiră ca mărgelele, formând „filamente” luminoase. Acestea, la rândul lor, se pot grupa în „super-clustere”, structuri colosale a căror mişcare  este influenţată de gravitaţie.

Calea Lactee se găseşte la marginea unui asemenea supecluster, primul a cărui mărime a fost estimată de astronomi; aceştia au cartografiat marginile super-clusterului măsurând vitezele de mişcare ale galaxiilor din componenţa sa. Studiul a fost realizat de astronomii de la University of Hawaii, din Honolulu, rezultatele fiind publicate în jurnalul Nature.

În interiorul superclusterului Laniakea, galaxiile se deplasează spre interior, spre o regiune a spaţiului numită Marele  Atractor, un fel de „vale gravitaţională” colosală.

Laniakea are în jur alte 4 super-clustere, denumite Shapley, Hercules, Coma şi Perseus-Pisces.