Home » D:News » Capsula Dragon, produsă de SpaceX, lansată cu succes într-o nouă misiune de aprovizionare a ISS

Publicat: 22.09.2014
Capsula spaţială Dragon, care nu are astronauţi la bord, fabricată de compania americană Space X, a fost lansată cu succes duminică dimineaţă, după o amânare de 24 de ore din cauza condiţiilor meteorologice, în cea de-a patra misiune de aprovizionare a Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS).

Racheta lansatoare Falcon 9 a decolat aşa cum era prevăzut de pe rampa de lansare de la Cape Canaveral din Florida, la ora 05.52 GMT, informează AFP.

Capsula s-a separat de cel de-al doilea etaj al lansatorului spaţial la mai puţin de 10 minute după decolare pentru a ajunge pe orbită, unde şi-a desfăşurat, un minut mai târziu, cele două antene solare.

Capsula Dragon va ajunge lângă ISS, la altitudinea de 350 de kilometri, marţi dimineaţă, şi se va conecta la aceasta – la fel ca în timpul misiunilor precedente – cu ajutorul unui braţ telescopic al ISS, manevrat din interior de doi dintre cei şase membri ai echipajului. Capsula Dragon ar trebui să fie „capturată” de braţul telescopic marţi, la ora 11.04 GMT.

Dragon transportă 2,5 tone de alimente, materiale pentru cercetări ştiinţifice, inclusiv 20 de şoareci, dar şi un difuziometru, care va permite staţiei să măsoare viteza şi direcţia vânturilor de la suprafaţa oceanelor.

Capsula va livra pe staţie şi noi echipamente biomedicale care vor uşura studiile prelungite de biologie asupra rozătoarelor în condiţii de microgravitaţie, dar şi o mică plantă cu flori din familia verzei. Cercetătorii vor putea astfel să studieze creşterea şi adaptarea vegetaţiei în spaţiu.

De asemenea, Dragon transportă mai multe echipamente pentru testele în microgravitaţie, inclusiv o imprimantă 3D.

Revenirea capsulei pe Terra este programată pentru jumătatea lunii octombrie. Dragon va readuce la sol o încărcătură de 1,5 tone, inclusiv materialele rezultate din experimentele ştiinţifice.

Precedenta misiune de reaprovizionare a ISS realizată cu ajutorul capsulei Dragon a avut loc în luna aprilie.

Dragon a fost primul vehicul spaţial privat care s-a conectat cu ISS, reuşind această performanţă în 2012, în timpul unui zbor demonstrativ.

După ultimul zbor al navetelor spaţiale americane în iulie 2011, NASA depinde exclusiv de capsulele ruseşti Soyuz pentru a-şi transporta astronauţii la bordul ISS.

Roscosmos a devenit singura agenţie spaţială care este capabilă, graţie lansatoarelor şi capsulelor Soyuz, să trimită astronauţi pe ISS şi să îi readucă apoi pe Terra. Roscosmos facturează NASA cu peste 70 milioane de dolari pentru fiecare astronaut trimis pe staţie.

În baza unui contract de 1,6 miliarde de dolari încheiat cu NASA, compania SpaceX trebuie să efectueze în total 12 misiuni de aprovizionare a ISS, la bordul căreia transportă alimente, apă, materiale pentru experimente ştiinţifice şi diverse echipamente. Trei dintre aceste misiuni au fost deja executate cu succes.

NASA a încheiat un contract de reaprovizionare, în valoare de 1,9 miliarde de dolari, şi cu Orbital Sciences Corporation, a cărei capsulă Cygnus a efectuat primul ei zbor de reaprovizionare a ISS pe 12 ianuarie 2014.

Spre deosebire de Dragon, Cygnus nu poate să revină pe Terra şi se autodistruge la intrarea în atmosfera terestră.

Recent, NASA a încheiat un contract de 6,8 miliarde de dolari, din care 4,2 miliarde pentru Boeing, care va dezvolta o nouă capsulă spaţială, CST-100, şi 2,6 miliarde de dolari pentru SpaceX, care va produce capsula Dragon V2. Primele zboruri pentru aceste vehicule spaţiale de şapte locuri sunt prevăzute pentru anul 2017.

ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri pe oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent cu cel dintr-un avion Boeing 747.