Home » D:News » Telescopul Hubble a cartografiat o exoplanetă cu temperaturi extreme şi vânturi care ating viteza sunetului

Publicat: 12.10.2014
O exoplanetă de mărimea lui Jupiter, aflată la o distanţă de 260 de ani lumină de Terra, cu temperaturi de 1.600 de grade Celsius şi vânturi care ating viteza sunetului, a fost cartografiată din punct de vedere termic de telescopul spaţial Hubble, potrivit dailymail.co.uk.

Astronomii au realizat, cu ajutorul telescopului spaţial Hubble, cea mai detaliată hartă termică a unei exoplanete numite WASP-43b şi au descoperit că este o lume a extremelor.

Cercetătorii au cartografiat temperatura diferitelor straturi ale atmosferei planetei şi au calculat conţinutul şi modul de distribuire ale vaporilor de apă.

„Aceste măsurători au deschis oportunităţi noi de comparare a caracteristicilor diferitelor tipuri de planete”, a declarat liderul echipei de cercetare, Jacob Bean de la Universitatea din Chicago.

Partea însorită a exoplanetei atinge temperaturi de peste 1.600 de grade Celsius, destul de fierbinte pentru a topi oţelul, în timp ce emisfera care nu primeşte lumină de la steaua în jurul căreia WASP-43b se învârte înregistrează temperaturi de 500 degrade Celsius.

WASP-43ba fost descoperită în 2011 şi se află la 260 de ani lumină de Terra.

Exoplaneta este mult prea departe pentru a putea fi fotografiată, dar, datorită poziţiei orbitei sale, în acelaşi plan cu Terra, astronomii au putut să îi detecteze prezenţa observând fluctuaţiile de luminozitate ale stelei în jurul căreia gravitează, atunci când planeta trecea prin faţa acesteia.

„Observaţiile noastre sunt o premieră în ce priveşte realizarea unei hărţi bidimensionale privind structura termală a planetei, care poate fi folosită pentru deducerea circulaţiei atmosferice şi a modelelor dinamice pentru exoplanete fierbinţi”, a declarat Kevin Stevenson, cercetător la Universitatea din Chicago.

Rotaţia planetei nu poate fi dedusă din cauză că este o gigantă gazoasă, asemănătoare lui Jupiter, fără un relief la suprafaţă, cum ar fi continente şi oceane, care să poată fi urmărite pe măsură ce planeta se mişcă. Singurele indicii sunt diferenţele de temperatură de la zi la noapte. WASP-43b are o densitate dublă faţă de Jupiter, iar orbita sa este atât de aproape de steaua galbenă în jurul căreia se roteşte, că o mişcare de revoluţie completă durează doar 19 ore.

WASP-43b are mereu aceeaşi emisferă îndreptată spre steaua sa, unde este zi permanent, asemănător Lunii, care arată mereu aceeaşi emisferă spre Terra.

Cercetătorii au folosit spectroscopia pentru a calcula cantitatea de apă şi temperatura atmosferei, studiind spectrul luminii care ajunge la Terra după ce este filtrată de atmosfera exoplanetei.

„Planeta este atât de fierbinte, că toată apa este sub formă de vapori, spre deosebire de cazul lui Jupiter unde este condensată în nori îngheţaţi”, a spus Laura Kreidberg din cadrul aceleiaşi universităţi.

Cantitatea de apă de pe planetele uriaşe ale Sistemului Solar nu este cunoscută foarte bine, pentru că apa din atmosfera planetelor precum Jupiter se află sub formă de gheaţă, nu sub formă de vapori.

În cazul planetelor asemănătoare lui WASP-43b, supranumite de tip „Jupiter fierbinte”, care au atmosfere foarte fierbinţi fiind foarte aproape de stelele lor, apa se găseşte sub formă de vapori, iar cantitatea de vapori poate fi calculată.

„Apa joacă un rol important în procesul de formare a planetelor uriaşe, corpuri cereşti cum sunt cometele bombardând planetele tinere şi aducând cea mai mare parte a apei şi a altor molecule pe care le putem observa”, a spus Jonathan Fortney, membru al echipei de cercetare din partea Universităţii din California, Santa Cruz.