Home » D:News » Marea Pată Roşie a lui Jupiter nu este ceea ce se credea

Marea Pată Roşie a lui Jupiter nu este ceea ce se credea

Publicat: 13.11.2014
Oamenii de ştiinţă au creat în laborator o versiune proprie a formaţiunii misterioase numite Marea Pată Roşie de pe Jupiter, iar rezultatele experimentului sugerează că natura aceastei formaţiuni este foarte difertită de ceea ce credeau cercetătorii despre ea.

Conform uneia dintre teoriile ştiinţifice în vigoare, pata ar fi  rezultatul unei acumulări de substanţe chimice sub învelişul de nori al planetei. Dar, în urma noului studiu, realizat la Jet Propulsion Laboratory din cadrul NASA, specialiştii sunt de părere că Soarele este responsabil de apariţia Marii Pete Roşii: radiaţia solară descompune anumite substanţe chimice din atmosfera planetei.

Cercetătorii au obţinut un „efect de pată roşie” după ce au bombardat cu radiaţie ultravioletă substanţe precum amoniacul şi acetilena, care se întâlnesc în compoziţia planetei Jupiter.

Au elaborat astfel o nouă viziune asupra acestei formaţiuni caracteristice lui Jupiter: Marea Pată Roşie, spun ei, are de fapt o culoare destul de ştearsă, sub stratul superior de nori de culoare roşiatică; sub această „arsură solară”, norii sunt probabil alburii sau cenuşii.

De ce acest efect se observă doar într-o zonă atât de restrânsă de pe suprafaţa planetei?

Marea Pată Roşie ajunge la altitudini mult mai mari decât ajung norii în alte regiuni de pe Jupiter, au explicat cercetătorii.

Pata este, de fapt, o furtună colosală, un ciclon care se roteşte cu sute de km pe oră. Curenţii aduc particulele de amoniac mai aproape de Soare – ale cărui raze le descompun, dând naştere culorii roşiatice – iar vârtejul le menţine concentrate în regiunea petei.

În ultimii ani, Marea Pată Roşie a început să-şi micşoreze dimensiunile, au observat astronomii.

Sursa: Fox News