Home » D:News » Viaţa artificială: cercetătorii creează primul animal digital

Viaţa artificială: cercetătorii creează primul animal digital

Publicat: 28.11.2014
Oamenii de ştiinţă americani şi britanici au făcut încă un pas spre crearea primei forme de viaţă artificială, după ce au digitalizat creierul unui vierme şi l-au plasat apoi într-un robot funcţional, informează dailymail.co.uk.

Cu 100 de miliarde de neuroni şi 37 trilioane de celule, corpul uman este pur şi simplu mult prea complex pentru a fi recreat artificial de computerele moderne actuale. Dar, în încercările lor de a crea viaţă artificială, oamenii de ştiinţă s-au reorientat şi au început cu un organism mai mic, creând o replică a unui animal cu alcătuire mai simplă şi bine cunoscută.

Viermele Caenorhabditis elegans are 300 neuroni şi aproximativ 1.000 de celule, iar cercetătorii au creat un robot care imită acţiunile acestui organism simplu.

Proiectul OpenWorm, dezvoltat de un grup de cercetători din Statele Unite şi Marea Britanie, urmăreşte să creeze primul animal digital din lume.

La începutul acestui an, ei au organizat cu succes o campanie de strângere de fonduri pe platforma online Kickstarter pentru a finanţa crearea unui „vierme digital” care poate fi „descărcat” de pe internet în computerele utilizatorilor.

Viermele C. elegans este o formă de viaţă relativ simplă, datorită numărului său limitat de neuroni şi de celule şi, din acest motiv, oamenii de ştiinţă au putut să alcătuiască o hartă a corpului său, cu un grad ridicat de acurateţe.

C. elegans, deşi este un organism simplu, prezintă, în procent de 80%, aceleaşi gene ca şi omul şi poate fi considerat o versiune de bază a formelor de viaţă complexe de pe Terra.

Întrucât are creier, stomac şi funcţii corporale, viermele C. elegans a oferit savanţilor un mijloc viabil de studiere a vieţii la o scară mai mică şi mai uşor de copiat.

În cadrul acestui proiect, oamenii de ştiinţă au alcătuit o hartă a întregii fiziologii a organismului viermelui. Apoi, ei au recreat creierul şi celulele viermelui, într-o formă digitală, completată de neuroni digitali care sunt capabili să ia decizii.

Scopul proiectului este acela de a oferi utilizatorilor de internet acces la propriul vierme digital, denumit „WormSim”, pe care pot să îl studieze de pe computerele lor, prin intermediul proiectului OpenWorm.

În urma succesului obţinut de campania lansată pe Kickstarter, acest lucru va fi posibil în 2015.

Ei au inserat, de asemenea, acel creier digital într-un roboţel Lego, creat special pentru acest proiect, denumit Lego Mindstorms EV3.

Cu 302 neuroni şi 959 celule digitale introduse în acest vierme digital, micuţul robot poate să „imite” acţiunile viermelui biologic. Robotul poate să se mişte, să treacă peste diverse obstacole şi chiar să se întoarcă. Deocamdată, se află într-un stadiu incipient şi nu deţine capacitatea de a îndeplini funcţii mai complexe, precum aceea de nutriţie. Cu toate acestea, el reprezintă un pas important făcut de oamenii de ştiinţă către dezvoltarea unor forme de viaţă artificială complexe.