Home » D:News » Noua Arcă a lui Noe: ruşii vor să congeleze ADN-urile tuturor vieţuitoarelor care au trăit pe Terra

Publicat: 31.12.2014
Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Moscova vor să congeleze fragmente de ADN prelevate de la toate vieţuitoarelor care trăiesc sau au trăit pe Terra, informează dailymail.co.uk.

Universitatea rusă a primit cea mai mare finanţare din partea autorităţilor centrale pentru instituţiile de învăţământ superior, cu scopul de a demara acest proiect de amploare, care va fi finalizat în 2018 şi se va desfăşura într-un complex ştiinţific amenajat pe o suprafaţă totală de 430 kilometri pătraţi, informează dailymail.co.uk.

Savanţii ruşi, care au primit o finanţare de 1 miliard de ruble (12,6 milioane de dolari), intenţionează să congeleze prin criogenie şi apoi să depoziteze diverse celule care sunt capabile să se reproducă.

Viktor Sadivnichy, rectorul universităţii, a asemănat acest proiect ştiinţific uriaş cu o „Arcă a lui Noe” din zilele noastre.

„Proiectul implică amenajarea unui spaţiu de depozitare – o bancă de date în care sunt stocate fragmente de ADN ale tuturor fiinţelor de pe Pământ, dar nu doar ale celor care trăiesc, ci şi ale celor care au dispărut”, a declarat oficialul rus pentru postul de televiziune RT.

„Proiectul va conţine şi sisteme informatice. Dacă va fi finalizat, el va reprezenta un salt uriaş în istoria Rusiei, care va deveni prima naţiune din lume care realizează un fel de Arcă a lui Noe actuală”, a adăugat el.

Acest anunţ este cel mai recent, dar şi cel mai ambiţios, ce a fost făcut în domeniul băncilor de ADN, al căror număr a crescut în ultimul deceniu, graţie noilor descoperiri tehnologice şi a creşterii îngrijorării în comunitatea ştiinţifică în legătură cu extincţia speciilor de pe Terra.

Aceste bănci de ADN sunt cunoscute şi sub denumirea de „Grădini zoologice congelate”, iar cea mai cunoscută dintre ele se află în oraşul american San Diego.

Savanţii din acest centru de cercetare dispun de celule spermatice, ADN şi celule de origine animală, conservate în azot lichid încă din anul 1976. Banca de ADN din San Diego deţine deja 8.400 de astfel de celule prelevate de la peste 800 de specii.

Marea Britanie a implementat la rândul ei Frozen Ark Project (Proiectul Arca Îngheţată), un proiect ştiinţific coordonat de un consorţiu de companii şi asociaţii specializate în biologie, grădini zoologice, muzee şi centre de cercetări ştiinţifice.

Potrivit site-ului oficial al proiectului britanic, celulele viabile conservate vor permite biologilor „să inverseze pierderea periculoasă a diversităţii genetice, care poate să provoace infertilitate şi morţi premature în cadrul programelor de înmulţire în captivitate a unor specii de animale”.

Frozen Ark Project deţine o colecţie remarcabilă de 28.604 fragmente de ADN congelate, dintre care peste 7.000 aparţin unor specii aflate pe „lista roşie” a animalelor ameninţate cu dispariţia.

Printre acestea se află langustele, vulpea de Channel Islands, peştele Albula vulpex, liliacul de Indiana şi coralul “gheară de pisică”.

Proiectul rusesc nu este însă singurul de acest gen demarat în secolul al XXI-lea. Un depozit aflat în Siberia foloseşte temperaturile scăzute din permafrostul siberian pentru a conserva seminţe şi celule de plante pentru cel puţin 100 de ani de acum înainte.

Cel puţin 1,5 milioane de seminţe de plante vor fi depozitate în unitatea de criogenie din Iakutsk, care va proteja multe dintre cele mai importante plante de pe Terra, inclusiv cele ameninţate cu dispariţia, de efectele negative provocate de încălzirea globală, războaie şi dezastre naturale.