Home » D:News » „Au aterizat!”. Mesajul transmis de NASA în regim de urgenţă

„Au aterizat!”. Mesajul transmis de NASA în regim de urgenţă

Publicat: 12.06.2015
Trei astronauţi au aterizat în condiţii de siguranţă în stepele din Kazahstan, joi, şi au încheiat astfel o misiune pe orbită de 199 de zile la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), care a durat mai mult cu o lună decât era prevăzut iniţial, potrivit postului NASA TV, citat de Reuters.

Trei astronauţi au revenit cu bine pe Terra, după o misiune prelungită cu o lună la bordul ISS

„A fost o aterizare ca la manual pentru echipajul Expediţiei 43”, a declarat un comentator de la NASA, după ce capsula Soyuz TMA-15M a atins solul, la ora locală 19.44, în centrul Kazahstanului.

„Au aterizat!”, afirma un mesaj publicat pe un ecran uriaş în Centrul de control al misiunilor spaţiale din Moscova. Capsula spaţială, înnegrită din cauza temperaturii extreme pe care a suportat-o la reintrarea în atmosferă, a realizat o coborâre perfect verticală, permiţând echipelor de intervenţie să efectueze o evacuare rapidă a echipajului.

Cosmonautul rus Anton Şkaplerov, urmat de italianca Samantha Cristoforetti de la Agenţia Spaţială Europeană (ESA) şi comandantul Expediţiei 43, americanul Tony Virts de la NASA, au fost scoşi din capsula spaţială la doar câteva minute după aterizare şi aşezaţi în fotolii uşor înclinate care favorizează respiraţia şi circulaţia sangvină.

„Totul a funcţionat ca la manual, la secundă, pas după pas, iar colegii mei au fost minunaţi”, a declarat cosmonautul rus.

Revenirea pe Terra a celor trei astronauţi de pe ISS fusese amânată cu o lună, după ce o rachetă rusească a eşuat în încercarea sa de a lansa pe o orbită corectă un vehicul spaţial de tip cargo din gama Progress, pe 28 aprilie. Acel vas spaţial cu rol de reaprovizionare a ISS s-a dezintegrat la reintrarea în atmosferă, iar fragmente din el au căzut în Oceanul Pacific la începutul lunii mai, fără să provoace niciun fel de pagube.

Astronautul Tony Virts a declarat, înainte de a pleca de pe ISS, că această lună suplimentară petrecută la bordul staţiei a reprezentat „un bonus de câteva zile” pentru echipaj. Misiunea celor trei astronauţi care au revenit joi pe Terra a fost prelungită, pentru că NASA a dorit să înjumătăţească intervalul de timp pe parcursul căruia ISS va fi ocupată doar de trei astronauţi, nu de şase, aşa cum se întâmplă în mod obişnuit de câţiva ani.

Echipajul de pe ISS va fi alcătuit din cosmonauţii ruşi Ghenadi Padalka şi Mihail Kornienko şi astronautul american Scott Kelly până cel puţin pe 23 iulie, când li se vor alătura cosmonautul rus Oleg Kononenko, americanul Khell Lindgren şi japonezul Kimiya Yui.

Kornienko şi Kelly au efectuat deja două luni şi jumătate din misiunea lor specială ce prevede petrecerea unui an întreg la bordul staţiei – o premieră în istoria acestui avanpost orbital. NASA intenţionează să obţină astfel cât mai multe date medicale despre efectele pe care microgravitaţia le are asupra organismului uman în timpul misiunilor spaţiale prelungite, în vederea pregătirii unor viitoare misiuni pe Marte.