Home » D:News » Astronauţii de pe ISS,evacuaţi într-o capsulă Soyuz,din cauza riscului de impact cu deşeuri spaţiale

Publicat: 18.07.2015
Cei trei astronauţi aflaţi în prezent la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS) au fost nevoiţi să se refugieze într-o capsulă Soyuz, joi, din cauza riscului sporit de impact cu o serie de deşeuri spaţiale care provin de la un fost satelit meteorologic rusesc, informează dailymail.co.uk.

Incidentul a semănat destul de mult cu scenele spectaculoase din filmul SF „Gravity”, lansat pe marile ecrane în 2013, în care Sandra Bullock şi George Clooney au interpretat doi astronauţi ce ajung în derivă pe orbita terestră, după ce staţia spaţială în care se aflau a fost distrusă de impactul cu mai multe deşeuri spaţiale.

Astronauţii evacuaţi de pe ISS s-au mutat într-o capsulă Soyuz, ataşată de staţie, în timp ce o bucată desprinsă dintr-un vechi satelit rusesc a trecut la mică distanţă de avanpostul spaţial, joi, la ora 12.01 GMT, a dezvăluit agenţia spaţială americană.

„Echipajul de pe Staţia Spaţială Internaţională şi-a reluat activităţile obişnuite după ce a primit aprobarea Centrului de control pentru misiuni spaţiale, în urma unei treceri la mică distanţă pe lângă staţie a unor deşeuri spaţiale”, se afirmă într-o declaraţie oficială dată publicităţii de NASA.

„Toate sistemele de la bordul staţiei funcţionează normal şi astronauţii au părăsit apoi capsula Soyuz în care s-au refugiat în timpul trecerii deşeurilor spaţiale pe lângă ISS”, precizează NASA.

Echipajul de pe ISS este alcătuit în prezent din cosmonauţii ruşi Ghenadi Padalka şi Mihail Kornienko şi astronautul american Scot Kelly.

Scott Kelly a publicat şi un mesaj pe Twitter, de la bordul ISS, în care a lăudat coordonarea excelentă cu echipele de specialişti aflate la sol.

Potrivit NASA, acesta a fost cea de-a patra situaţie din istoria ISS când astronauţii de la bordul staţiei au fost nevoiţi să se refugieze într-o capsulă Soyuz din cauza riscului sporit de impact cu deşeuri spaţiale.

Capsulele Soyuz reprezintă pentru moment singurele vehicule spaţiale capabile să transporte astronauţi pe ISS.

Joi, agenţia de presă rusească Interfax a citat o sursă din industria spaţială, potrivit căreia „probabilitatea ca un obiect să se ciocnească cu staţia a depăşit nivelul acceptabil”.

„Informaţia despre o posibilă coliziune a apărut pe monitoarele inginerilor americani foarte târziu, iar ISS nu a avut timpul necesar pentru a putea să efectueze o manevră de evitare a coliziunii”, a precizat aceeaşi sursă.

Sursa spune că acel deşeu spaţial reprezintă un fragment dintr-un fost satelit meteorologic sovietic, Meteor-2, care a fost lansat de pe cosmodromul Plesetsk în 1979.

Ghenadi Padalka, actualul comandant al IS, a petrecut pe orbită peste 804 zile în cadrul a cinci misiuni spaţiale.

El a doborât de curând precedentul record de 803 zile, nouă ore şi 41 de minute, stabilit de cosmonautul Serghei Krikalev prin intermediul a şase misiuni spaţiale la care a participat între 1998 şi 2005.

Atunci când va reveni pe Terra, pe 11 septembrie, Ghenadi Padalka va fi petrecut în total 878 de zile în spaţiu.

Pasionaţii de astronomie au posibilitatea de a monitoriza spaţiul din vecinătatea Terrei prin intermediul unui program informatic de grafică interactivă, care dezvăluie în timp real locul în care se află fiecare deşeu spaţial ce pluteşte în jurul Pământului.

Aproximativ 21.000 de deşeuri spaţiale cu diametre de peste 10 centimetri se află în prezent pe orbita planetei noastre. Printre aceste deşeuri se află fragmente din foşti sateliţi şi rachete, dar şi spatule, o mănuşă şi chiar o periuţă de dinţi.

Site-ul Stuff in Space permite internauţilor să „vadă” cu mare precizie obiectele care plutesc pe orbită, oferindu-le coordonatele exacte ale acestora – locul, traiectoria şi viteza.

Site-ul a fost creat de James Yoder, un student la Facultatea de inginerie şi ştiinţa computerelor din cadrul Universităţii Texas din oraşul american Austin.

Un joc video popular din anii ’80 a inspirat o invenție surprinzătoare
O nouă specie de furnică, numită după Lord Voldemort din seria Harry Potter
Alexander Fleming, inventatorul penicilinei. „Penicilina a zăcut pe un raft timp de zece ani, în timp ce eu am fost numit șarlatan”
Iată cele mai căutate trăsături la un partener, potrivit științei
Tipul de personalitate prezice cine este sau nu fericit, dar și cine este într-o relație
Test de cultură generală. Cine a calculat viteza luminii?
A fost descoperită cea mai masivă gaură neagră stelară din galaxie
Președintele Franței a spus că „există un plan B și C” pentru Jocurile Olimpice
Ziua în care a fost creat unul dintre cele mai puternice droguri psihedelice: „Într-o stare ca de vis, am perceput imagini fantastice”
Guvernul Greciei vrea să ofere tururi private de 5.000 de euro la Acropole
Prietenia neașteptată dintre o coțofană și un câine a stârnit o amplă dezbatere în Australia
Maratonistul Marius Kimutai a primit interdicție de trei ani pentru dopaj
Al patrulea eveniment global de albire a coralilor din ultimii 30 de ani
Coliziunile dintre stele lasă în urmă supraviețuitori ciudați, au descoperit astronomii
Creaturi nemaivăzute, descoperite în apele din jurul Insulei Paștelui
Care au fost cei mai buni prieteni ai omului înaintea câinilor?
Care sunt trăsăturile de personalitate ce cresc riscul de depresie?
Postul de vorbire – ce se întâmplă dacă nu vorbim într-o zi?