Home » D:News » Descoperire în premieră a astronomilor: au găsit urme de apă în atmosfera unei exoplanete

Publicat: 05.08.2017
Savanţii au detectat, în premieră, molecule de apă care strălucesc în jurul unei planete din afara sistemului nostru solar, oferindu-ne cele mai bune dovezi până la ora actuală cu privire la existenţa unei stratosfere a unei exoplanete.

Această descoperire importantă ne poate spune multe despre natura planetelor din categoria „Jupiter fierbinte”, care este o clasă enigmatică de giganţi gazoşi extrem de fierbinţi care se întâlnesc des în galaxie, dar nu se găsesc în vecinătatea sistemului nostru solar, scrie Science Alert.

Este important de menţionat că descoperirea stratosferei la exoplaneta WASP-121b, care este localizată la aproximativ 900 de ani lumină de Terra, nu înseamnă că această planetă poate susţine viaţa, din cauza condiţiilor cu temperaturi extrem de ridicate (aproximativ 2.500 de grade Celsius în atmosfera superioară).

Totuşi, cunoaşterea cu privire la atmosferele acestora este un pas important în înţelegerea condiţiilor chimice şi fizice care formează lumile extraterestre.

„Rezultatele sunt uimitoare pentru că ne arată o trăsătură comună a multor atmosfere din sistemul nostru solar – o stratosferă caldă poate fi găsită şi în atmosferele exoplanetelor”, precizează Mark Marley de la Ames Research Centre al NASA.

Cercetătorul menţionează şi că „putem acum compara procesele din atmosferele exoplanetelor cu aceleaşi procese care au loc în alte condiţii în sistemul nostru solar”.

Echipa a detectat moleculele de apă în atomsfera planetei WASP-121b cu ajutorul telescopului spaţial Hubble şi cu ajutorul unor analize spectroscopice.

Exoplaneta are un set de similarităţi cu Jupiter, cu o masă de 1,2 şi o rază de 1,9 mai mari ca ale gigantului gazos din sistemul nostru solar, dar spre deosebire de acesta din urmă, Wasp-121b este foarte aproape de steaua pe care o orbitează – de aici şi temperaturile extreme. Ceea ce de fapt a ajutat cercetătorii să depisteze apa. Drake Deming de la Universitatea Maryland şi membru al echipei de cercetare, a precizat că „stratosfera lui WASP-121b este atât de fierbinte încât face ca vaporii de apă să strălucească, ceea ce a stat la baza analizei noastre”.

De asemenea, nu se cunosc foarte multe despre compoziţia chimică a atmosferei superioare, dar echipa speculează că poate conţine oxid de vanadiu şi oxid de titan, despre care se crede că apar numai în cele mai fierbinţi exoplanete din categoria „Jupiter fierbinte”.

Astronomii au făcut o descoperire extraordinară în cel mai apropiat sistem solar: o planetă de dimensiunile Terrei