Home » D:News » UNICEF a constatat o situaţie dramatică în cazul a 175 milioane de copii de vârstă preşcolară

UNICEF a constatat o situaţie dramatică în cazul a 175 milioane de copii de vârstă preşcolară

UNICEF a constatat o situaţie dramatică în cazul a 175 milioane de copii de vârstă preşcolară
Publicat: 10.04.2019
Peste 175 de milioane de copii, aproximativ jumătate din copiii de vârstă preşcolară din lume, nu sunt înscrişi în sistemul de învăţământ preşcolar, ratând astfel o şansă esenţială şi suferind din start inegalităţi majore, avertizează UNICEF într-un raport publicat marţi.

„Astăzi, 50% dintre copiii de vârstă preşcolară din lume- cel puţin 175 de milioane – nu sunt înscrişi pe parcursul acestor ani cruciali pentru dezvoltare în învăţământul preşcolar. În ţările cu venituri mici, doar unul din cinci copii accesează învăţământul preşcolar”, se spune în raportul dat publicităţii marţi la New York.

Primul raport global privind educaţia preşcolară, lansat de UNICEF, intitulat „O Lume Gata Să Înveţe: Prioritizarea educaţiei timpurii de calitate”, arată că atunci când copiii urmează pentru cel puţin un an cursurile preşcolare, aceştia au mai multe şanse de a-şi dezvolta abilităţi esenţiale necesare pentru a se bucura de succes la şcoală. De asemenea, ei au un risc redus de a repeta clasa sau de a abandona şcoala şi au astfel au o capacitate mai mare de a contribui la dezvoltarea unor societăţi paşnice şi economii prospere, odată ajunşi la vârsta adultă.

UNICEF face apel la guvernele din întreaga lume să asigure copiilor acces universal la cel puţin un an de educaţie preşcolară de calitate, care să devină o componentă standard a educaţiei fiecărui copil, în special a celor mai vulnerabili şi excluşi. Pentru a transforma acest lucru în realitate, UNICEF îndeamnă executivele să aloce cel puţin 10% din bugetele naţionale ale educaţiei pentru a extinde educaţia timpurie şi a investi în profesori, în standarde de calitate şi într-o distribuţie echitabilă.

Raportul evidenţiază lipsa investiţiilor în educaţia preşcolară în majoritatea ţărilor din întreaga lume, iar în ţările cu venituri reduse situaţia este mult mai sumbră, cu doar 1 din 5 copii înscrişi în sistemul preşcolar.

“Educaţia preşcolară este piatra de temelie a educaţiei copiilor noştri, fiecare următoare etapă a educaţiei se bazează pe succesul acesteia. Cu toate acestea, prea multor copii din întreaga lume li se refuză această şansă. Acest lucru le sporeşte riscul de a repeta ani de studiu sau de a abandona şcoala întru totul, ceea ce îi pune într-un con de umbra faţă de semenii lor mai norocoşi”, spune directorul executiv UNICEF Henrietta Fore.

Copiii din învăţământul preşcolar au de două ori mai multe şanse să rămână pe făgaşul bun în ceea ce priveşte asimilarea abilităţilor de citit, scris şi aritmetică, spre deosebire de copiii care sunt privaţi de educaţia timpurie.

În Nepal, copiii care participă la programele de educaţie timpurie au de 17 ori mai multe şanse de a-şi dezvolta la timp abilităţile de scris, citit şi socotit. În ţările în care mai mulţi copii participă la programele de educaţie preşcolară, un număr semnificativ mai mare de copii încheie ciclul şcolar primar şi dobândesc competenţe minime atât de citire şi scriere, cât şi de aritmetică până la finalul ciclului primar.

Raportul arată că nivelul de bunăstare a gospodăriilor, nivelul de educaţie al mamelor şi poziţia geografică se numără printre elementele care determină participarea copiilor la cursurile preşcolare. Totuşi, sărăcia este factorul determinant cel mai important.

Constatări cheie din raport:

• Rolul sărăciei: În 64 de ţări, copiii cei mai săraci au de şapte ori mai puţine şanse decât copiii din familiile înstărite de a participa la programele de educaţie timpurie. În unele ţări, decalajul dintre copiii săraci şi cei înstăriţi este şi mai vizibil. De exemplu, copiii din gospodăriile cele mai înstărite din Republica Macedonia de Nord au de 50 de ori mai multe şanse de a frecventa programele de educaţie timpurie comparativ cu cei din mediile sărace.

• Impactul conflictelor: Peste două treimi dintre copiii de vârste preşcolare care locuiesc în 33 de ţări afectate de conflicte sau dezastre nu sunt înscrişi în programele de educaţie timpurie. Totuşi, aceştia sunt copiii pentru care educaţia preşcolară are unele dintre cele mai mari beneficii. Educaţia preşcolară îi ajută pe copiii de vârste mici, afectaţi de crize, să depăşească traumele pe care le-au trăit, oferindu-le o structură, un loc în care să înveţe şi să se joace în siguranţă şi un mediu în care să îşi poată exprima emoţiile.

• Ciclul rezultatelor şcolare: În multe ţări în care datele sunt disponibile, copiii născuţi de mame care au absolvit ciclul liceal şi mai mult, au de cinci ori mai multe şanse de a participa la programele de educaţie timpurie decât copiii ai căror mame au absolvit doar ciclul primar sau nu au deloc educaţie formală.

În 2017, o medie de 6.6 % din bugetele naţionale dedicate educaţiei erau alocate educaţiei preşcolare, iar aproximativ 40% dintre ţările cu date disponibile atribuiau mai puţin de 2% din bugetul educaţiei acestui sub-sector. În Africa Centrală şi de Vest, 2.5% din bugetul educaţiei merg către educaţia preşcolară, 70% dintre copiii din regiune fiind privaţi de beneficiile educaţiei timpurii. În Europa şi Asia Centrală, guvernele dedică cea mai mare proporţie, peste 11% din bugetul educaţiei, educaţiei preşcolare.

Lipsa de investiţii în educaţia preşcolară la nivel internaţional afectează în mod negativ calitatea serviciilor, inclusiv lipsa majoră a educatorilor formaţi. În statele cu venituri mici şi venituri medii mai scăzute trăiesc în total peste 60% dintre copiii lumii de vârste preşcolare şi doar 32% dintre cadrele didactice din sistemul preşcolar. De fapt, doar un număr de 422.000 de cadre didactice din sistemul preşcolar predau în prezent în statele cu venituri mici. Cu o populaţie în creştere şi plecând de la premisa ideală a unui raport elev-profesor de 20 la 1, lumea va avea nevoie de 9.3 milioane de noi profesori pentru a răspunde obiectivelor educaţiei timpurii până în 2030.

“Dacă guvernele de azi îşi doresc o forţă de muncă competitivă pentru viitorul economiei statelor lor, trebuie să înceapă de la educaţia timpurie”, a adăugat Fore.

“Dacă dorim să le oferim copiilor noştri cel mai bun start în viaţă pentru a reuşi într-o economie globalizată, liderii trebuie să acorde prioritate şi să aloce resursele adecvate educaţiei preşcolare”, a mai spus directorul UNICEF.

În România, Consiliul Judeţean Bacău, Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău, Asociaţia Centrul Step by Step pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională, Asociaţia Internaţională Step by Step, Ministerul Educaţiei Naţionale şi UNICEF în România au lansat la Bacău pe 27 martie, programul „România creşte cu tine – Educaţia timpurie, o investiţie în viitor”. 11 comunităţi din judeţul Bacău, 11 comunităţi din judeţul Braşov şi un sector din municipiul Bucureşti vor beneficia de implicarea mai multor echipe de specialişti (din domeniul educaţiei, al sănătăţii, al protecţiei sociale, ONG-uri, culte religioase, oameni de afaceri etc.) pentru a dezvolta strategii în domeniul copilăriei timpurii care să fie adaptate fiecărei comunităţi în parte, transmite UNICEF România.

 

Mihaela STOICA
Mihaela STOICA
Mihaela Stoica a fost redactor-șef Descopera.ro între februarie 2015 - decembrie 2021, iar în prezent este colaborator al site-ului. Absolventă de Istorie, a fost mai întâi profesor. A intrat în presa online în 2006, la agenţia NewsIn. A lucrat apoi în redacţiile Adevărul şi Gândul, ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase