Home » D:News » Amazon, cea mai valoroasă marcă globală

Amazon, cea mai valoroasă marcă globală

Amazon, cea mai valoroasă marcă globală
Publicat: 12.06.2019
Amazon a devenit cea mai valoroasă marcă din lume, potrivit topului BrandZ din 2019 al celor mai valoroase mărci globale, publicat marţi de WPP şi Kantar la New York Stock Exchange, citat de Mediafax.

Cu o creştere a valorii mărcii de 52% faţă de anul anterior şi ajungând la 315,5 miliarde de dolari, Amazon depăşeşte Apple (locul doi, 309,5 miliarde dolari) şi Google (locul 3, 309 miliarde dolari), ambele crescând şi ele, însă doar cu 3%, respectiv 2%. Amazon pune capăt astfel unei perioade de 12 ani în care giganţii din tehnologie au dominat topul.

În topul primelor 10 mărci că valoare, Facebook rămâne pe locul 6, în timp ce Alibaba urcă două locuri până pe locul 7 graţie unei creşteri de 16% faţă de anul trecut, ajungând la 131,2 miliarde de dolari. Astfel, pentru prima data, Alibaba depăşeşte Tencent şi devine marca chinezească cu valoarea cea mai mare. Tencent coboară trei locuri până pe poziţia a 8-a, pierzând 27% faţă de anul trecut până la 130,9 miliarde de dolari, din cauza unui climat global mai instabil.

Profitând de problemele pe care le au alte platforme de social media din punct de vedere al încrederii şi dezirabilităţii, Instagram (locul 44, valorând 28,2 miliarde dolari) are anul acesta cea mai rapidă evoluţie, urcând 47 de locuri şi crescând cu 95% în valoare faţă de anul trecut. Instagram se bazează acum pe mai mult de un milliard de utilizatori la nivel mondial.

Lululemon, compania de echipamente sportive inspirate din yoga, este a două marca din punct de vedere al creşterii, ajungând la un plus de 77% faţă de anul anterior şi la o valoare de 6,92 miliarde de dolari.

Alte mărci ce au înregistrat creşteri semnificative, precum Netflix (+65%, locul 34, 34,3 miliarde dolari), Amazon (+52%, locul 1, 315,5 miliarde dolari) şi Uber (+51%, locul 53, 24,2 miliarde dolari) ilustrează o lume în care schimbările au loc rapid fiind generate de tehnologie; o lume în care consumatorii acordă o valoare din ce în ce mai mare experienţelor bogate oferite de mărci.

În ciudă incertitudinilor economice, că urmare a modificării tarifelor comerciale între SUA şi China, 328 miliarde de dolari a fost adăugate anul trecut la topul BrandZ al celor mai valoroase 100 mărci din lume. Astfel, valoarea cumulată a mărcilor a ajuns la 4.700 de miliarde de dolari – echivalentul aproximativ al Produsului Intern Brut combinat al Spaniei, Coreei de Sud şi al Rusiei.

Mare parte din această valoare este generată de mărcile ce oferă tehnologie pentru consumatori, care împreună adună mai mult de 1000 de miliarde de dolari. Exemplele includ nou-venită Xiaomi (locul 74, 19,8 miliarde dolari), o marcă chinezească de telefoane şi dispozitive mobile şi care foloseşte de asemenea Iot – Internet of Things pentru a conecta dispozitive inteligente. Această marcă înregistrează o creştere a cererii în pieţe precum Rusia, India sau Malaezia.

O altă marca chinezească, Meituan (locul 78, 18,8 miliarde dolari) este văzută drept o platformă de tehnologie de consum disruptivă, oferind totul de la livrare de mâncare, rezervări, închirierea unui şofer sau de biciclete. Între timp, Uber foloseşte modelul eco-sistemului şi se extinde în alte categorii precum cea de livrare (de mâncare şi altele), în timp ce Haier (locul 89, 16,3 miliarde de dolari), cea mai mare platformă de electrocasnice şi Iot din lume, este hotărâtă să creeze un eco-sistem deschis mărcilor împreună cu clienţii şi parternerii acesteia, în această era a Iot.

Categoria produselor de lux este cea care are cea mai mare creştere (+29%), urmată de retail (+25%), creşteri alimentate de pentru canalele digitale ale consumatorilor din generaţiile Y şi Z.

Mărcile din Asia îşi îmbunătăţesc prezenţa în top, cu 15 mărci chinezeşti, trei indiene şi una indoneziană ducând totalul la 23 de mărci din Asia în top, incluzând LIC şi Tata Consultancy Services.

Se distinge o nouă generaţie de mărci – mărcile generaţiei Z (apărute după 1996), care au un ritm de creştere la mare distanţă de celelalte, pentru că acestea adaugă mai multă valoare clasamentului în fiecare an – de aproape patru ori mai mare decât cea creată de mărcile apărute în era milenialilor, între 1977 şi 1995. Un total de 23 de mărci ale generaţiei Z apăr în topul 100 cu o vârstă medie de 16 ani comparativ cu 18 mărci ale generaţiei mileniale care au în medie 33 de ani.

Războaiele tarifelor comerciale dintre China şi SUA au afectat creşterea mărcilor din top 100, care s-a redus la doar +7% faţă de 2018. Încrederea consumatorilor a fost afectată de faptul că tarifele comerciale au avut impact asupra mai multor categorii, cele Auto, Logistică sau Bancar suferind cel mai mult.

Ajuns la cel de-al 14-lea an şi contractat de către WPP, clasamentul valorii mărcilor a fost realizat de către Kantar.

 

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase