Home » D:News » O stea şi o exoplanetă poartă două nume româneşti: Moldoveanu şi Negoiu

O stea şi o exoplanetă poartă două nume româneşti: Moldoveanu şi Negoiu

Autor: Mihaela STOICA 01.23.2020
Sistemul exoplanetar XO-1, aflat la o distanţă de 536 de ani lumină, va primi două nume româneşti pentru corpurile sale, respectiv steaua „Moldoveanu” şi exoplaneta „Negoiu”. Denumirile au fost date ca urmare a campaniei „IAU100 NameExoWorlds”, al cărei scop a fost sărbătorirea centenarului Uniunii Astronomice Internaţionale.

În 2019, cu ocazia aniversării a 100 de ani de la înfiinţarea Uniunii Astronomice Internaţionale (UAI), 112 ţări, printre care şi România, au organizat campanii naţionale care au implicat peste 780.000 de persoane din întreaga lume, în propunerea şi selecţia unui nume pentru o exoplanetă şi stea gazdă alocate ţării lor.

Proiectul „IAU100 NameExoWorlds” a vizat denumirea a peste 110 sisteme de exoplanete şi stele gazdă, fiind a doua oară în istoria UAI când a fost organizată o campanie oficială UAI pentru a da nume stelelor şi exoplanetelor, potrivit Agenţiei Spaţiale Române (ROSA).

În total, s-au primit 360.000 de propuneri de nume din peste 110 ţări. În fiecare ţară a existat un comitet naţional care a redus propunerile la o listă scurtă de nume candidate, care au fost prezentate publicului pentru a le vota. În întreaga lume, 420.000 de oameni şi-au votat candidaţii preferaţi.

„Acest proiect va avea un impact pe termen lung, deoarece numele câştigătoare vor fi utilizate în paralel cu nomenclatura ştiinţifică existentă şi vor fi creditate persoanei, grupului sau instituţiei care le-a sugerat”, precizează reprezentanţii ROSA într-un comunicat remis Descopera.ro.

Sistemul exoplanetar XO-1 alcătuit din steaua  Moldoveanu şi exoplaneta Negoiu

În calitatea sa de membru fondator al UAI, România a participat la acest proiect global. Astfel, în perioada 5 august – 5 octombrie 2019, românii au fost invitaţi să propună nume pentru sistemul exoplanetar XO-1 care i-a fost alocat pentru denumire.

Format din steaua XO-1 şi planeta sa XO-1 b, acest sistem se află la o distanţă de 536 de ani lumină, în constelaţia Corona Borealis (Coroana Boreală). Steaua este asemănătoare Soarelui nostru, atât în ceea ce priveşte culoarea sa galbenă (dată de temperatura de la suprafaţă), cât şi a dimensiunii, masei sau luminozităţii totale. În ciuda acestor asemănări fizice, steaua XO-1 este de peste patru ori mai tânără decât Soarele nostru, având doar un miliard de ani.

Un an pe exoplaneta Negoiu este egal cu aproape patru ani de pe Terra

Cât priveşte planeta XO-1 b, este singura planetă cunoscută azi care orbitează steaua XO-1. A fost descoperită în anul 2006 de către o echipă de astronomi amatori şi profesionişti, condusă de Peter R. McCullough.

Un an pe planeta XO-1 b durează aproape cât patru zile pe Pământ (3,94), iar raza medie a planetei este de 1,21 ori mai mare decât cea a lui Jupiter. Observaţiile spectroscopice au pus în evidenţă pentru planeta XO-1 b o atmosferă bogată în H2/He, care conţine apă, compuşi ai azotului NH3 şi HCN, precum şi petece de nori, potrivit ROSA.

Românii au propus 180 de nume pentru sistemul exoplanetar XO-1, dintre acestea  Comitetul Naţional a întocmit o listă scurtă de 12 propuneri de nume. Publicul a fost din nou invitat să aleagă din lista scurtă, în perioada 16 octombrie – 3 noiembrie 2019. Perechea de nume care a ieşit câştigătoare a fost  „Moldoveanu” pentru stea şi „Negoiu” pentru exoplanetă.

Proiectul global „IAU100 NameExoWorlds” a fost conceput pentru conştientizarea locului nostru în Univers şi pentru a reflecta la modul în care Pământul ar putea fi perceput de o civilizaţie de pe altă planetă. Întrucât UAI este autoritatea responsabilă cu atribuirea de nume oficiale corpurilor cereşti, sărbătoarea aniversării centenarului UAI din 2019 a fost pretextul pentru a oferi fiecărei ţări şansa de a numi un singur sistem planetar, cuprinzând o exoplanetă şi steaua sa gazdă.

Cum se adaptează creierul la viața în spațiu