Home » D:News » A fost ”construită” o enzimă artificială

A fost ”construită” o enzimă artificială

Publicat: 14.03.2020
Enzimele sunt esenţiale funcţionării celulelor, prin accelerarea reacţiilor chimice care declanşează toate funcţiile biologice.

Enzimele sunt molecule care stau la baza vieţii biologice şi care asigură funcţionarea funcţiilor celulelor şi organelor; oamenii de ştiinţă explică faptul că aceşti compuşi îşi îndeplinesc funcţiile în mod extrem de rapid şi, din această cauză, oamenii de ştiinţă încearcă să producă enzime artificiale care ar putea avea o gamă largă de aplicaţii. Cercetătorii de la Universitatea Miami au anunţat că au reuşit să producă o metaloenzimă artificială, care are în componenţa sa atomi de metal, notează Phys.

„Nu era clar că pot fi proiectate aceste enizme artificiale, dar noi am reuşit. Şi atunci le-am folosit pentru a cataliza cu succes reacţiile. Acesta este un pas incremental, dar important în dezvoltarea enzimelor artificiale, care a fost mult timp considerat Sfântul Graal al chimiei. Din păcate, chiar dacă enzimele naturale funcţionează foarte bine în corpul nostru şi în alte forme de viaţă, ele nu tolerează foarte bine alte medii. De asemenea, sunt foarte scumpe şi nu sunt uşor de preparat şi purificat”, explică dr. Rajeev Prabhakar, un chimist al Universităţii Miami.

Crearea acestei enzime artificiale a reprezentat rezultatul colaborării dintre dr. Rajeev Prabhakar şi dr. Vincent L. Pecoraro, un profesor de chimie al Universităţii Michigan. Laboratorul în care lucrează cel de al doilea chimist a reuşit în anii trecuţi să producă o serie de enzime artificiale simple, care au reuşit să catalizeze câteva reacţii chimice.

„Tehnicile noastre sunt diferite, dar complementare”, a spus dr. Prabhakar. „Ceea ce face grupul dr. Pecoraro nu poate face ceea ce facem noi şi invers. Modelăm moleculele pe computer, astfel încât să putem prezice proprietăţile structurale şi mecanismul formaţiunilor lor. Ei folosesc modelele noastre pentru a le construi în realitate, în acest caz, acesta este primul exemplu de moleculă heterotrimerică naturală, mai adaugă acesta.

Studiul a fost publicat în Nature Chemistry.

Savanţii au creat din greşeală o enzimă-mutant care poate consuma deşeurile de plastic