Home » D:News » Testele de saliva pentru depistarea cancerului le-ar putea inlocui pe cele de sange

Publicat: 27.03.2008
Saliva, care contine peste o mie de proteine diferite, ar putea inlocui analizele de sange in procesul de identificare a cancerului, maladiilor cardiovasculare si a altor afectiuni cronice, potrivit unui studiu publicat in Journal of Proteome Research, preluat de Reuters.

Trei echipe de cercetatori americani, de la cinci universitati, au identificat cele 1.166 de proteine diferite din saliva si au facut o harta completa a acestora.
Daca genele codeaza instructiuni, proteinele le executa pentru a asigura functionarea celulara.
Elaborarea hartii proteinelor din saliva ar putea sta la baza unor noi teste, mai simple, mai practice si mai ieftine decat analizele sangvine, spun autorii.
Medicul James Melvin, director al Centrului de biologie orala de la facultatea de medicina din cadrul Universitatii din Rochester (New York), coautor al studiului, a indicat ca peste o treime dintre proteinele din saliva se gasesc si in sange.
Printre proteinele care se gasesc in sange si saliva se numara cele care joaca un rol important in maladii precum Alzheimer, Huntington, Parkinson, cancer mamar, colorectal, pancreas, diabet de tipurile I si II.
Mai specific, cercetatorii au descoperit ca majoritatea proteinelor din saliva fac parte din sistemul central care alerteaza corpul de prezenta anumitor maladii, fiind un bun instrument de diagnosticare.
Pentru realizarea hartii proteinelor din saliva, cercetatorii au prelevat mostre de la 23 de persoane sanatoase, apartinand mai multor grupuri etnice.
Ei au utilizat tehnica spectometriei, care permite identificarea fiecarei proteine in functie, mai ales, de masa acesteia.
Studii anterioare au indicat ca studiind proteinele din saliva se pot detecta cancere ale cavitatii bucale si infectia cu virusul HIV/ SIDA. De asemenea, aceste proteine pot vindeca plagi ale cavitatii bucale, dezvolta simtul gustului, amplifica vocea si omoara bacterii si virusuri.
Studiul a fost finantat de Institutul national american de cercetari dentare si craniofaciale (NIDCR), parte a Institutului national de sanatate.