Home » D:News » Amfibian primitiv, lipsit de plamani, descoperit in Borneo

Amfibian primitiv, lipsit de plamani, descoperit in Borneo

Publicat: 08.04.2008
A fost nevoie de 30 de ani pentru ca oamenii de stiinta sa descopere un al doilea exemplar viu din misterioasa specie de amfibieni numita Barbourula kalimantanensis, anunta David Bickford, biolog la Universitatea din Singapore.

„Prima data cand am reusit sa capturam un asemenea animal, a fost in urma cu 30 de ani, in acelasi areal: padurile tropicale din Kalimantan, Borneo. Datorita, insa, raritatii sale nu ne-am permis sa realizam o disectie, cu atat mai mult cu cat niciun un alt exemplar nu mai fusese descoperit pana acum”, subliniaza Bickford.

Surpriza oamenilor de stiinta a aparut in momentul in care, studiind amfibianul asemanator cu o broasca, au descoperit ca acesta nu avea plamani, iar restul organelor ocupasera zona toracica.
„Stomacul, ficatul si splina se aflau in zona in care, in mod normal, ar fi trebuit sa se afle plamanii. Interesant este si cartilagiul anormal pe care l-am descoperit in jurul zonei toracice”, declara Bickford.

Pierderea plamanilor a ajutat animalul sa isi aplatizeze corpul, ceea ce i-a oferit posibilitatea de a-si mari viteza de deplasare atat in apa cat si pe uscat. Barbourula pare sa respire prin piele, tragandu-si oxigenul inclusiv din apa rapida a raurilor in care traieste. De asemenea, datorita lipsei plamanilor care aveau rolul de a mentine flotabilitatea animalului, mica vietate se poate scufunda mult mai repede decat alte specii de amfibieni.

„Atat Barbourula kalimantanensis cat si una dintre speciile apropiate acesteia, descoperita in Filipine, reprezinta, probabil, unele dintre cele mai primitive forme de batracieni descoperite vreodata, daca nu cele mai primitive.”, mentioneaza Bickford.

Obiectivul principal al cercetatorilor este, in prezent, acela de a gasi sprijinul necesar conservarii acestor paduri tropicale in care inca mai traiesc sute de specii aflate pe cale de disparitie, si de a incerca o reducere a exploatarilor aurifere care afecteaza ireversibil mediul in care traiesc aceste specii.

Sursa:FoxNews