Home » D:News » Cea mai rece stea se afla la 40 ani-lumina de Pamant

Cea mai rece stea se afla la 40 ani-lumina de Pamant

Publicat: 14.04.2008
O stea singuratica cu cea mai joasa temperatura inregistrata pana in prezent a fost identificata la doar 40 de ani-lumina de Pamant.

Incadrata in categoria “piticilor” maro, masa stelei este de 15 pana la 30 de ori mai mare decat cea a planetei Jupiter. Temperatura la suprafata este de maxim 350 grade Celsius, asemanatoare cu temperatura planetei Mercur la ecuator si mult mai rece decat Venus.
Spectaculosul corp a trezit curioazitatea cercetatorilor datorita pozitionarii sale. Acesta se afla la granita care separa mega-planetele de cele mai plapande stele.
In randul “piticilor” maro, noua stea, denumita CFBDS0059, reprezinta tipul Y.

“Acesta este ultimul tip spectral intre stele si planete”, sustine astronomul Loic Albert de la Canada France Hawaii Telescope.
Faptul ca sunt stele intunecoase le face insa foarte greu de identificat. Ochiul uman nu le poate vedea, nici chiar cu ajutorul telescopului, deoarece nu sunt indeajuns de fierbinti la suprafata incat sa devina rosii. Pentru ca lumina lor este mai degraba infrarosie, localizarea este posibila numai cu ajutorul unor instrumente avansate cu infrarosii. Elementul-cheie care confirma o stea de tip Y este prezenta amoniacului in atmosfera.
Categoria “piticilor” maro mai numara inca doua tipuri de stele, botezate L si T.
“Piticii” de tip L sunt mai fierbinti, temperatura la suprafata ajungand si pana la 2 000 de grade Celsius. “Piticii” T ating maxim 1 200 de grade Celsius si sunt bogati in metan.

Sursa:Discovery