Home » D:News » Secretele panzei de paianjen

Secretele panzei de paianjen

Publicat: 09.06.2008
Capacitatea de a se intinde a panzei de paianjen este incredibila, cu toate acestea oamenii de stiinta vor sa afle daca elasticitatea sa este asemanatoare celei a cauciului sau a unui arc metalic. Raspunsul se pare ca este dat de aminoacizii continuti de panza de paianjen.

Acesta secretie a glandelor salivare ale paianjenilor este mai puternica decat un fir de otel de aceeasi grosime, si mai extenisibila decat kevlarul. Profesorul John Gosline si studentul sau Ken Savage au studiat in amanunt secretele panzei de paianjen. Conform acestora sectiunea firului de matase secretat de paianjen difera in functie de specie.

Comparand secventele de aminoacizi din panzele speciilor Araneus diadematus si Nephila clavipes, cei doi cercetaori au descoperit ca  panza de Araneus este relativ bogata in aminoacizi pe cand cea de Nephila este saraca in aceasta substanta. Testele mecanice efectuate de cei doi au adus, de asemenea, rezultate diferite – panza de Aranea se scufunda in apa si retine mai multa umezeala, pe cand panza de Nephila este mai rigida. Capacitatile celor doua specii de paianjen sunt diferite in functie de prada pe care o prind si de mediul in care traiesc. Cei doi cercetatori sunt de parere ca toate panzele tuturor speciilor de paianjeni din lume sunt diferite intre ele, deopotriva ca proprietati si compozitie.

Sursa: ScienceDaily