Home » D:News » Fosilele din Tibet ridica noi intrebari

Fosilele din Tibet ridica noi intrebari

Publicat: 13.06.2008
La altitudinea de peste 5 000 de metri, pe platoul tibetan, o echipa internationala de cercetatori condusa de geologul Yang Wang din cadrul Universitatii din Florida, a descoperit un strat de sedimente lacustre alaturi de fosile de plante, pesti si animale caracteristice altitudinilor joase si unui climat subtropical.

Analizele si datarile cu izotopi de carbon si oxigen, efectuate asupra fosilelor, au revelat faptul ca dieta animalelor era una preponderant vegetariana, iar motivul principal care a dus la extinctia lor a fost o schimbare drastica de clima. Evenimentul acesta s-a intamplat undeva in Pliocenul tarziu. Estimarile paleomagnetice  au determinat varsta fosilelor si a sedimantelor respective ca fiind undeva intre 2-3 milioane de ani vechime.
Fosilele evidentiaza faptul ca aridul si inaltul platou tibetan ar avea originea in dramaticele miscari tectonice care au dus printre altele la ridicarea masivului himalayan.

“Cronologia ridicarii si formarii platoului tibetan impreuna cu consecintele biotice si climatice rezultate din acest fenomen a fost subiectul multor dezbateri si controverse in lumea stiintifica,deoarece majoritatea muntilor, stancilor, lacurilor si ghetarilor din Tibet au ramas necunoscute si nestudiate “, declara geologul Yang Wang.
“Pana in prezent, eu si colegii mei am studiat doua bazine din Tibet, ceea ce reprezinta o suprafata de-a dreptul infima din intinsul platou tibetan”, continua acesta.
Multe din locurile studiate din Tibet sunt in prezent deserturi alpine, cu toate acestea, resturi de lacuri si paduri au fost deseori descoperite, ceea ce duce la intrebarea: Ce anume a dus la disparitia acestor ecosisteme acvatice? Schimbarea dramatica a climei sau mari miscari tectonice ?