Home » D:News » Melanina din pene poate rezista milioane de ani

Melanina din pene poate rezista milioane de ani

Publicat: 15.07.2008
Urmele de material organic descoperite in fosilele de pene sunt de fapt ramasite ale pigmentilor care colorau candva penajul pasarilor stravechi, afirma cercetatorii din cadrul Universitatii Yale, care au publicat rezultatele studiilor respective in prestigioasa publicatie Biology Letters.

“Studiul detaliat a mai multor ramasite de pasari fosilizate a relevat faptul ca ramasitele organice imprintate pe fosile, care anterior erau considerate urme de carbon datorate bacteriiilor, sunt de fapt  melanosoni fosilizati”, afirma Jakob Vinther, cercetator in cadrul Universitatii Yale.
Melanosomii sunt mici glande care contin pigmentul melaninei, responsabila de coloritul parului, solzilor, pielii si penelor animalelor vertebrate.

“Pasarile prezinta deseori un penaj viu colorat care are deopotriva rol de camuflaj si de atragere a perechii. Melenina din pene este responsabila de gama variata a coloritului tuturor speciilor de pasari. Descoperind aceste ramasite organice fosilizate, avem totodata dovada ca melanina poate rezista timp de milioane de ani”,  adauga Vinther.

Ornitologii au analizat o serie de pene fosilizate vargate, vechi de peste 100 milioane ani, descoperite in Brazilia.
Echipa a folosit un  microscop echipat cu un scanner electronic pentru a evidentia faptul ca benzile inchise la culoare care traversau penele erau, de fapt, urme de melanina.
O alta fosila de pasare care dateaza din Eocen, de acum circa 55 milioane ani, a fost descoperita in Danemarca. In acest caz s-au pastrat chiar si urmele penelor mici de pe capul pasarii, inclusiv ochiul acesteia.