Home » D:News » Viata intr-un balon – cum respira insectele sub apa

Viata intr-un balon – cum respira insectele sub apa

Publicat: 31.07.2008
Sute de specii de insecte isi petrec mai mult timp sub apa decat la suprafata, deoarce acest mediu fertil reprezinta o sursa inepuizabila de hrana. Cercetatorii s-au intrebat cum reusesc acestea sa isi petreca o perioada indelungata sub apa, iar in urma unor observatii detaliate au reusit sa descifreze misterul.

Datorita carcasei rezistente la apa, in momentul in care insecta se scufunda, reuseste sa prinda un strat foarte subtire de aer, care se depoziteaza sub forma unei bule la suprafata corpului. Aceste balonase nu numai ca inmagazineaza o rezerva finita de oxigen, dar permite insectelor sa-l absorba in continuare din apa, prin urmare acestea au mai mult timp pentru procurarea hranei.

“Unele insecte s-au adaptat la viata sub apa utilizand acest balonas cu functia unui plaman extern.”,  declara John Bush, profesor de matematici aplicate si coautor al studiului.
Multumita acestor bule de aer, insectele pot sta in apa pentru un timp indelungat si se pot scufunda pana la 30 de metri adancime, daca acolo vor gasi hrana. Unele specii, cum ar fi Neoplea striola, nativa din zona New England, Statele Unite ale Americii, hiberneaza sub apa pe tot parcursul iernii.