Home » D:News » Virusurile stapanesc adancurile oceanelor

Virusurile stapanesc adancurile oceanelor

Publicat: 04.09.2008
Un studiu publicat in numarul din august a prestigioasei reviste Nature, dezvaluie un lucru mai putin cunoscut pana in prezent: rolul virusilor in ceea ce priveste aportul de carbon din oceane.

Dupa ce a studiat 232 de esantioane de sedimente recoltate de la mare adancime, o echipa internationala a ajuns la concluzia ca virusii sunt principala cauza a mortalitatii microorganismelor care traiesc in oceane, cu o rata de mortalitate care se apropie de 100% in zonele foarte adanci, de peste mii de metri. Cand bacteriile isi sfarsesc ciclul vietii in mod natural, ele sunt consumate de organisme mai mari. Dar cand sunt consumate de un virus, acestea elibereaza in apa o cantitate de carbon, dand nastere unui mecanism care accelereaza ciclul carbonului in oceane.

Viata abisala a ramas in mare parte necunoscuta, deoarece conditiile de studiu devin dificile la asemenea adancimi, desi ea reprezinta aproximativ 10% din biomasa planetei noastre. In cunoasterea conditiilor de viata dincolo de suprafata oceanelor, cercetatorii insista asupra rolului pe care virusii il joaca in “sechestrarea” naturala a carbonului in oceane. In prezent, modele de previziuni climtice nu tin cont si de productia intensa de carbon provocata de virusii submarini. Pentru a intelege mai bine cum functioneaza ciclul carbonului in acest mediu, cercetatorii trebuie sa afle mai multe despre spectaculoasa batalie care se duce intre bacterii si virusi in abisurile oceanelor.

Sursa: Science&Vie