Home » D:News » Oxigenul, responsabil pentru extinctiile in masa

Oxigenul, responsabil pentru extinctiile in masa

Publicat: 11.09.2008
Catastrofa petrecuta la granita dintre perioada permiana si cea triasica a avut cea mai mare amploare dintr-un total de cinci mari extinctii, care au lovit fauna de-a lungul timpului. In urma cu 250 milioane de ani, 53% dintre vietuitoarele marine si aproximativ 70% din speciile terestre, incluzand aici plante, insecte si animale vertebrate au fost eradicate.

Teoriile propuse de oamenii de stiinta au incercat sa explice in repetate randuri doua dintre extinctiile in masa, care au avut loc in urma cu 200 pana la 250 milioane de ani.
Multi dintre cercetatori sunt de parere ca evenimentul este rezultatul coliziunii unei comete sau a unui asteroid cu Pamantul. Altii insa sunt de parere ca o eruptie vulcanica puternica, asociata cu scaderea oxigenului din mari este principala cauza.
Insa noile studii se axeaza  mai degaba pe studierea posibilitatii ca cele doua extinctii sa fi fost cauzate de scaderea nivelului de oxigen din atmosfera. Rezultatele masuratorilor oxigenului si umiditatii din atmosfera au fost comparate ulterior cu carbunele fosil din acea perioada, pentru a vedea daca acestea prezinta urme de arderi care sa corespunda cu acea perioada preistorica. Lipsa dovezilor producerii unor arderi poate valida teoria nivelului scazut din atmosfera, avand in vedere ca nici o combustie nu se poate realiza in lipsa oxigenului sau in conditiile in care nivelul acestuia este foarte scazut.

Concluzia preliminara a cercetatorilor este ca atmosfera cu nivel scazut de oxigen, sub pragul de 12%, pare a fi factorul declansator a cel putin doua dintre cele cinci mari extinctii in masa, insa acestia au anuntat ca sunt necesare studii aprofundate pentru a valida aceasta teorie.