Home » D:News » Liftul care duce catre stele

Liftul care duce catre stele

Publicat: 24.09.2008
De la menajere cyborg si masini cu hidropropulsie, la translatoare ale limbajului canin si cizme cu reactoare, cercetatorii japonezi au obtinut o multime de cvasi-reusite in incercarea de a transforma stiintifico-fantasticul in realitate.

Acum, cele mai ascutite minti ale Japoniei se consacra celui mai indraznet vis sci-fi dintre toate: liftul spatial. Omul a cucerit pana acum spatiul cosmic, propulsandu-se, mai mult sau mai putin eficient, prin atmosfera terestra, dar secolul 21 ar trebui sa aduca mijloace mult mai evoluate de calatorie spre frontiera finala. Pentru chimisti, fizicieni, cercetatori ai materialelor, astronauti si visatori din toate colturile lumii, liftul spatial reprezinta cel mai ispititor dintre concepte: cabluri mai usoare si mai rezistente decat orice fibra confectionata pana acum, fixate in pamant si disparand prin atmosfera, catre o statie spatiala geosincronizata, deasupra Pamantului. De-a lungul celor 35.000 de kilometri de cabluri – sau coarde – cabinele de lift vor urca si vor cobori, ele insele necesitand mari inovatii ingineresti, proiect spre care cele mai mari companii si universitati japoneze si-au concentrat deja atentia colectiva. Cabinele, conform oamenilor de stiinta, ar putea contine orice tipuri si cantitati de incarcatura, un lift spatial putand transporta oameni, generatoare cu alimentare solara, sau chiar deseuri radioactive. Scopul principal pentru o asemenea inventie este ca evadarea de sub patronajul gravitatii Pamantului ar putea reprezenta o actiune mult mai putin energofaga – fiind suficienta, poate, o cantitate de energie de 100 de ori mai mica decat cea necesara propulsarii unei aeronave cosmice.

Sursa: Times