Home » D:News » Oceanul de pe luna lui Jupiter isi auto-genereaza caldura

Oceanul de pe luna lui Jupiter isi auto-genereaza caldura

Publicat: 15.12.2008
Astronomii au descoperit pe Europa, una dintre lunile planetei Jupiter, o activitate oceanica mai dinamica decat estimasera initial, anunta publicatia online Science Daily.

Daca luna Europa si-ar modifica inclinarea axei in timp ce orbiteaza planeta gazoasa Jupiter, atunci campul magnetic al planetei ar putea crea valuri puternice in oceanul satelitului sau. In functie de unghiul de inclinatie, valurile ar putea genera de 100 pana la 1 000 de ori mai multa caldura decat cea venita din nucleul fierbinte al lunii.

Pana in prezent, teoria general acceptata prevedea ca apa extraterestra poate fi incalzita de catre nucleul fierbinte al satelitului, ca urmare a activitatii de orbitare in jurul planetei-mama. Insa noile observatii astronomice par sa contrazica aceasta presupunere.
“Daca calculele noastre sunt corecte atunci sursa de caldura este chiar oceanul in sine, si nu ceea ce se afla dedesubt sau deasupra. In acest caz, viziunile asupra modului in care aceste intinderi de apa isi utilizeaza energia vor suferi transformari importante”, declara Robert Tyler, oceanograf in cadrul Universitatii Washington de Fizica Aplicata.
Noile informatii joaca un rol important in ceea ce priveste organizarea misiunilor viitoare cu scopul de a cauta forme de viata pe Europa. Acest satelit, mai mic decat Luna, face parte dintre cele 63 de luni ale lui Jupiter. Un strat subtire de gheata acopera suprafata, ca urmare a temperaturilor scazute. Astronomii au dovezi ca sub stratul subtire de gheata se afla apa, iar daca exista si activitate vulcanica in adancurile oceanului, atunci exista si posibilitatea ca aici sa se dezvolte organisme, chiar si in lipsa luminii.