Home » D:News » Bacteriile din subteran pot aduce ploaia

Bacteriile din subteran pot aduce ploaia

Publicat: 13.01.2009
Bacteriile care traiesc in pamant ar putea fi capabile sa provoace ploaia fara a-si parasi vreo clipa mediul, daca detergentii puternici pe care ii produc ar ajunge la nori

Studii anterioare au inaintat ideea conform careia bacteriile pot influenta formatiunile noroase. Spre exemplu, analiza efectuata asupra unor mostre de zapada a indicat faptul ca bacteriile atrase in atmosfera, declanseaza precipitatiile pentru a putea reveni astfel la sol. In prezent, Barbara Noziera de la Universitatea Stockholm din Suedia si colegii sai sugereaza ca agentii de suprafata secretati de multe specii de bacterii pot, de asemenea, influenta vremea. In timp ce aceste substante sunt in mod normal folosite pentru transportarea nutrientilor prin membrane, echipa a demonstrat ca ele, totodata, fragmenteaza suprafata apei mai eficient decat orice alta substanta din natura. Acest lucru i-a determinat sa creada ca, in cazul in care detergentul produs de bacterii s-ar afla in nori, ar stimula formarea picaturilor de ploaie. Pentru afla daca sunt prezenti in atmosfera, Noziere a colectat mostre de aer de deasupra unei regiuni costale, a unui ocean, a unei paduri si a unei jungle din Brazilia, Suedia si Finlanda. Particulele tuturor mostrelor contineau mici cantitati de detergenti cu o structura chimica asemanatoare agentilor ce actioneaza la suprafata. De asemenea, fragmentau apa in picaturi in aceeasi maniera. Noziere crede ca bacteriile ar putea ajuta la pastrarea sanatoasa si activa a atmosferei. Ea speculeaza de asemenea ca aceste microorganisme si-au dezvoltat abilitatea de a invoca apa din cer pentru a le ajuta sa supravietuiasca.