Home » D:News » Caldura exoplanetelor fierbinti, detectata pentru prima data

Caldura exoplanetelor fierbinti, detectata pentru prima data

Publicat: 15.01.2009
Stralucirea planetelor gigant a fost detectata pentru prima data de pe Pamant cu ajutorul telescoapelor de ultima generatie. Noua tehnologie va fi utilizata pentru a intelege de ce anumite planete masive au jumatate de suprafata fierbinte si jumatate rece, in vreme ce altele par sa isi distribuie caldura in mod egal.

Detectarea lor este doar primul pas, anunta astronomii. Mai mult de 300 de planete au fost observate pana in prezent orbitand alte stele. Majoritatea sunt giganti gazosi care se rotesc atat de aproape de steaua lor, incat nu pot fi vazute, deoarece lumina pe care o reflecta se pierde in stralucirea stelelor-gazda. Insa astronomii au reusit sa masoare cu ajutorul telescopului NASA Spitzer Space caldura emisa de aceste exoplanete, in timpul unei eclipse.  Dotat cu senzori ultrarosii, sensibili la caldura, Spitzer a inregistrat o distinctie clara intre caldura unei planete si cea a stelei sale. Nu este pentru prima dara cand exoplanetele sunt studiate de pe Pamant, insa procedeul presupunea observarea modului in care atmosfera planetelor blocheaza si absoarbe lumina stelelor-gazda. Insa, observatiile asupra eclipselor ofera o perspectiva completa asupra structurii si compozitiei atmosferei exoplanetei.