Home » D:News » Gazele toxice – cauza celei mai mari extinctii din istorie

Gazele toxice – cauza celei mai mari extinctii din istorie

Publicat: 05.02.2009
Un vechi ucigas se ascunde in padurile Siberiei. Uitat de catre autoritati si ascuns in natura, istoria unui vulcan enorm care a declansat iadul pe Pamant in urma cu 250 de milioane de ani si a ucis 90% din formele de viata, incepe sa iasa la lumina.

Vulcanul din Siberia nu reprezenta o necunoscuta pentru cercetatori, insa faptul ca rocile de natura vulcanica se intind pe o suprafata aproape egala cu cea a Alaskai, i-a facut sa reconsidere rolul pe care acesta l-a jucat in perioada Permian, la sfarsitul careia au disparut 90% dintre speciile care populau planeta.

O echipa de cercetatori de la Universitatea Oslo din Norvegia a performat o serie de experimente, prin intermediul carora au recompus derularea intregului film, care se traduce printr-un asalt de 200 000 de ani asupra biosferei. Dupa eruptia vulcanului, lava incinsa a ajuns la depozitele de carbuni, petrol si gaz, aflate in adancuri. Rezultatul ? In atmosfera au ajuns mai mult de 100 000 de gigatone de carbon, in conditiile in care intreaga populatie a lumii produce anual aproximativ 8 gigatone. Singura, aceasta cantitate de carbon era mai mult decat necesara declansarii apocalipsei, insa filmul nu se termina aici. Lava infiltrata in pamant a ajuns si la depozitele de sare, care incalzite, emana in aer un gaz toxic, un ucigas eficient al ozonului. “Acesta este prima dovada geologica realista care indica faptul ca distrugerea ozonului de la sfarsitul perioadei Permian chiar a avut loc”, declara Henrik Svenson, conducatorul studiului.