Home » D:News » Trandafirii sunt rosii pentru a respinge, nu pentru a atrage

Trandafirii sunt rosii pentru a respinge, nu pentru a atrage

Publicat: 16.03.2009
Pana acum, printre naturalisti domnea convingerea ca florile au capatat, in cursul evolutiei, culori vii pentru a atrage animalele polenizatoare. Dar un grup de cercetatori britanici si australieni propune o explicatie cu totul diferita.

Cercetatorii au descoperit, in petalele florilor de culoare rosie intensa, cum ar fi trandafirii si macii, o concentratie mare de cianide, substante utilizate de plante pentru a descuraja animalele erbivore. Pasarile si mamiferele erbivore precum papagalii, cangurii si pasarile emu invata, cu timpul, sa asocieze culoarea florilor cu gustul amar dat de cianide si evita sa mai consume aceste plante. Culoarea florilor ar fi, deci, o adaptare evolutiva, dar destinata nu atragerii polenizatorilor, asa cum se credea, ci indepartarii speciilor care ar putea distruge plantele respective. Fenomenul fusese studiat pana acum la animale, in special la insecte: culorile vii ale unora, asa-numitele “culori de avertizare”, previn pradatorii asupra faptului ca insectele respective sunt toxice ori, cel putin, neplacute la gust.

Sursa: Telegraph Science