Home » D:News » Secretul Aurorei Boreale? Tornadele electrice

Secretul Aurorei Boreale? Tornadele electrice

Publicat: 27.04.2009
Secretele Luminilor Nordului sau ale Aurorei Boreale, unul dintre cele mai grandioase spectacole naturale, au fost descifrate recent de catre cercetatorii Institutului de Geofizici si Fizici Extraterestre din Braunschweig, Germania.

Imaginile fantomatice care lumineaza cerurile desupra Arcticii au inspirat mituri si au atras privitori timp de secole, insa acum cercetatorii au descoperit mai multe despre formarea lor. Luminile, cunoscute si sub denumirea de Aurora Borealis, sunt generate atunci cand tornadele incarcate electric intra in contact cu ionosfera, unul dintre straturile superioare ale atmosferei.

In viteza lor uluitoare, tornadele sunt produse de nori consistenti incarcati cu particule solare, ce se aduna la altitudini de 60.000 kilometri deasupra planetei, eliberand vijelii atunci cand sunt destabilizati de forta propriei incarcari electrice.

Astronomii stiu de mult timp ca luminile sunt create in momentul cand valuri de particule din soare – vanturile solare – intersecteaza campul magnetic al Terrei. Insa o echipa de cercetatori de la Institutul de Geofizici si Fizici Extraterestre din Braunschweig, Germania, a stabilit acum felul in care campul capteaza particulele pe partea insorita a planetei, inainte de a le reflecta spre portiunea nocturna, acolo unde se aduna in nori si apoi plutesc spre suprafata.

Cercetatorii au folosit cinci sateliti NASA ridicati in cadrul programului Tehmis, pentru a monitoriza Luminile Nordului si echivalentele lor de la Polul Sud, pentru a reproduce primele imagini ale acestor tornade, si si-au expus descoperirile in timpul intalnirii Uniunii Eurpene de Geostiinte, din Viena.