Home » D:News » Si animalele au sentimente

Si animalele au sentimente

Publicat: 25.05.2009
Animalele au un sens al moralitatii dezvoltat si pot deosebi binele de rau, este concluzia unui studiu intreprins de cercetatorii americani de la Universitatea din Colorado. Specii care merg de la soareci si pana la lupi sunt guvernate de acelasi cod emotional ca si oamenii, asta in ciuda faptului ca pana de curand s-a crezut cu tarie ca doar oamenii sunt capabili de emotii complexe.

„Morala este adanc inradacinata in creierul mamiferelor. Aceasta ajuta si la formarea acelor legaturi de grup care le permite animalelor sa traiasca impreuna”, afirma Mark Bekoff, unul dintre autorii studiului.

Lupii dominanti, spre exemplu, incearca sa isi conduca grupul dupa un simt al echitatii extrem de dezvoltat, „coborandu-se” pana intr-acolo incat le permit lupilor din ierarhiile inferioare sa ii muste. Cimpanzeii demonstreaza de asemenea un simt al justitiei eficient, pedepsind acei membrii ai grupului care incalca regulile comunitatii. In acelasi timp, cimpanzeii supun unui tratament diferit membrii raniti fata de cei sanatosi, ferindu-i pe acestia de atacuri si violente din partea altor grupuri. Delfinii si balenele pot empatiza deoarece poseda aceleasi celule cerebrale ca si oamenii.

„Exista cazuri numeroase ale delfinilor care au ajutat oamenii sa scape de atacurile rechinilor, precum si cazuri de animale din specii diferite care s-au ajutat reciproc in cazul atacurilor pradatorilor. Experimentele au arata ca pana si soarecii refuza mancarea daca stiu ca actiunea lor produce durere unui alt soarece”, sustine acelasi Mark Bekoff.

„Moralitatea umana nu s-a format dintr-o data, ci s-a dezvoltat din psihologia primatelor din care ne tragem. O astfel de psihologie are radacini extrem de vechi si sunt convins ca si alte mamifere o au, la fel cu au si tendintele de socializare”, concluzioneaza cercetatorul american.

Sursa: DailyMail