Home » D:News » 1999-2009: cei zece ani care au “ravasit” Terra

1999-2009: cei zece ani care au “ravasit” Terra

Publicat: 02.06.2009
Cu ocazia celei de-a 10-a aniversari a Nasa Earth Observatory, organizatia documenteaza pe web felul in care s-a schimbat pamantul in ultimul deceniu, printr-o serie de fotografii preluate prin satelit, incredibile si teribile in acelasi timp. Nasa Earth Observatory este sursa principala de imagini gratuite si alte informatii stiintifice legate de Terra, deschisa publicului larg.

Lumea nu mai e ce-a fost. Cel putin conform imaginilor din ultimii zece ani de activitate ai EOS, sistemul agentiei spatiale americane de sateliti heliosincronici care controleaza suprafata globului. Special pentru a sarbatori cei 10 ani de existenta ai Nasa Earth Observatory, cercetatorii Yoram Kaufman si David Herring au publicat si un raport special, denumit  "World of Change". Impartite pe ani, din 1999 si pana astazi, imaginile documenteaza felul in care interventia omului a modificat radical natura si, in consecinta, “chipul” planetei noastre.

Unul dintre exemplele cele mai elocvente propuse de NASA este cel care documenteaza retragerea apelor lacului Aral, situat intre Kazakhstan si Uzbekistan, o vreme considerat cel mai mare lac din lume cu suprafata lui de 68.000 km patrati. Astazi din acest lac n-a mai ramas cine stie ce.

Cu cata rapiditate a putut omul schimba fata Terrei este cat se poate de vizibil si in fotografiile facute deasupra padurilor din provincia brasiliana Rondonia, in Amazonia. Aici, procesul de despadurire pare de neoprit, amplificat in buna masura de marii crescatori de animale si de multinationalele din industria agro-alimentara. In ultimii 30 de ani, potrivit cercetatorilor de la NASA, un total de 67.764 kmp de padure au fost distrusi. Un exemplu ulterior al felului in care omul a reusit sa “deformeze” planeta in cursul ultimului deceniu este ilustrat si de imagini de deasupra Dubai-ului. Aici, de ceva ani a inceput constructia unei de-acum celebre insule in forma de frunza de palmier: Jumeira Palm Island, prima din cele trei prevazute in cadrul proiectului. Secventa propusa de fotografia satelitara dezvaluie, din 2000 pana astazi, “durerile facerii” insulei artificiale cea mai mare construita de om vreodata.

Sursa: Corriere della Sera