Home » D:News » Cimpanzeii improvizeaza unelte complexe

Cimpanzeii improvizeaza unelte complexe

Publicat: 04.06.2009
Cimpanzeii din zona centrala africana au o afinitate atat de mare pentru miere, incat au inventat cel mai complex set de unelte cunoscut in lumea animala pentru a si-o procura, conform unui grup ce cercetatori care a identificat cateva asemenea instrumente manjite de produsul apicol.

Un studiu recent aplecat asupra descoperirii, publicat in Journal of Human Evolution, compara sofisticatele unelte ale cimpanzeilor cu tehnologiile omenesti din Epoca de Piatra. Nevoia de miere pare sa fi motivat ambele specii in progresul lor.

“Instrumentele sunt folosite pentru rezolvarea provocarilor ecologice. Cu cat este mai dificila si mai recompensanta o provocare, cu atat mai complexe vor fi solutiile”, a explicat pentru Discovery News coordonatorul cercetatrilor Christophe Boesch, director al Departamentului de Primatologie din cadrul Institutului Max Planck pentru Antropologie Evolutionista.

Padurile tropicale din Africa Centrala abunda in colonii de albine si in mierea acestora, asadar oamenii si cimpanzeii care traiesc in asemenea medii se confrunta cu provocari asemanatoare. Cum ambele specii dispun de abilitati de invatare remarcabile, ele se bazeaza pe unelte pentru a face fata greutatilor si tentatiilor.

Uneltele folosite de cimpanzei pentru recoltarea mierii si indentificate de cercetatori constau din obiecte contondente, distantatoare, obiecte de colectat si perforatoare. Cimpanzeii, suspendati de crengi in pozitii acrobatice, ar putea intai sa elibereze cu un bat intrarea intr-un stup, dupa care ar folosi alte bete, in combinatii diferite, pentru a perfora si largi diferite compartimente ale stupului. Apoi, cu ajutorul colectorului, ar impinge sau ar extrage mierea. Operatiunea este extrem de complexa si presupune, conform lui Boesch, intelegerea structurii interne a stupilor de albina.

“Foarte aparte in cazul oamenilor si al  cimpanzeilor este ubicuitatea utilizarii uneltelor, constatata in cazul tuturor populatiilor studiate ale fiecareia dintre cele doua specii, precum si flexibilitatea tehnicilor”, a mai adaugat Christophe Boesch.

Sursa: MSNBC