Home » D:News » Cum si-au capatat piranha dintii

Cum si-au capatat piranha dintii

Publicat: 29.06.2009
O echipa de cercetatori americani, argentinieni si venezueleni a reusit sa descopere veriga lipsa in cadrul teribililor pesti piranha. Mai mult decat atat, fosilele pestelui Megapiranha paranensis aduc raspus intrebarilor legate de modul in care pestii carnivori din Amazonia si-au dezvoltat de-a lungul timpului redutabilul set de dinti.

Stramosul pestilor piranha de astazi, Megapiranha paranensis este exact veriga lipsa care face trecerea de la speciile de piranha carnivore la membrii aceleaiasi familii care se hranesc cu alge si ierburi acvatice. Piranha din zilele noastre prezinta un singur rand de dinti triunghiulari orientati in  forma de semicerc. Spre deosebire de ei, piranha vegetarieni din specia pacus, au doua randuri de dinti rotunjiti folositi pentru sfaramarea samburilor si semintelor. Megapiranha avea un model dentar intermediar intre cele doua grupe de piranha. Dintii acestei specii fosile erau orientati in forma de zig-zag. Acesta sugereaza ca dintii speciei pacus au evoluat comprimandu-se intr-un singur rand de dinti similar cu al pestilor piranha carnivori.

“Pare ca dintii au migrat apoi in timp de la cel de-al doilea rand spre primul rand”, declara John Lundberg, profesor in cadrul Academiei de Stiinte ale Naturii din Philadelphia si coautor al studiului. Analizele filogenetice ale speciei Megapiranha paranensis confirma ca specia disparuta se clasifica undeva intre piranha carnivori si cei erbivori. Resturile fosile ale acestei verigi lipsa in lumea pestilor au fost descoperiti in preajma anului 1900, dar au ramas nestudiate pana in anul 1980, data la care paleontologul argentinian Alberto Cione a redescoperit fosilele uitate intr-un depozit al muzeului La Plata. Megapiranha paranensis a traia acum circa 8-10 milioane ani in raurile sud-americane care formau ecosistemul cunoscut astazi sub numele de Parana. Era de patru ori mai mare decat pestii piranha din prezent, adultii trecand frecvent de 1 metru lungime.