Prima pagină D:News

CERN-ul a sechestrat antimateria

Redactia Descopera.ro | 11.18.2010 | ● Vizualizări: 429
CERN-ul a sechestrat antimateria      CERN, antimaterie, atomi, Big Bang + zoom
Galerie foto (1)

Pentru prima oara, cei 38 de atomi de anti-hidrogen nu au disparut imediat dupa ce au fost creati; ei le vor permite cercetatorilor sa inteleaga marele mister al Universului, felul in care materia si opusul ei nu s-au anihilat una pe cealalta in momentul Big Bang-ului.

Precum in romanul lui Dan Brown, "Ingeri si demoni", in cadrul experimentului ALPHA desfasurat la CERN din Geneva a fost produsa si sechestrata anti-materia, adica acea materie "oglinda", in care particulele au aceeasi masa, dar o incarcatura electrica opusa fata de materia "ordinara".

"Este totusi inimaginabil sa pleci cu antimateria la plimbare intr-o sticla, cum se intampla in roman", a comentat fizicianul Andrea Vacchi, de la Institutul National de Fizica Nucleara din Italia (Infn). In realitate, este suficient ca un atom de anti-hidrogen sa intre in contact cu materia obisnuita, de exemplu cu un gaz sau chiar peretii recipientului, pentru a se declansa o explozie gigantica. Intrand in contact una cu cealalta, materia si antimateria se anihileaza reciproc.

In cadrul experimentului Alpha, cercetatorii de la CERN au reusit sa izoleze 38 de atomi de anti-hidrogen (formati dintr-un proton negativ si un electron pozitiv). A fost necesar ca acestia sa fie raciti pana la o temperatura de mai putin de 272 grade (temperatura apropiata de zero absolut) pentru a putea fi apoi utilizat un camp magnetic menit a-i impinge in centrul containerului, la o distanta adecvata de peretii acestuia. Din miile de particule "extraterestre" create de Alpha, 38 au "supravietuit" suficient de mult (1,7 zecimi de secunda) pentru a putea fi studiate de fizicieni, rezultatele experimentului urmand a fi publicate in revista Nature.

"Din motive neintelese de nimeni, natura exclude prezenta antimateriei. Faptul ca am reusit sa sechestram cativa atomi in aparatura noastra ne da o senzatie cu totul speciala si acum suntem pregatiti sa-i deslusim secretele", a explicat Jeffrey Hangst, cercetator la universitatea daneza Aarhus si responsabil cu experimentul Alpha.

CERN este unicul laborator din lume dotat cu tehnologia necesara capturarii materiei "oglinda", a carei existenta a fost teoretizata in 1931 de Paul Dirac si observata efectiv un an mai tarziu.

Sursa: La Repubblica