Home » D:News » Un medicament antiviral revoluţionar a fost inventat de cercetătorii de la MIT!

Un medicament antiviral revoluţionar a fost inventat de cercetătorii de la MIT!

Publicat: 13.08.2011
Majoritatea infecţiilor bacteriene pot fi tratate cu antibiotice precum penicilina, medicament ce a fost descoperit în urmă cu multe decenii. Aceste tratamente sunt inutile, însă, atunci când vine vorba de infecţiile virale, printre care se numără gripa, răceala şi febrele hemoragice letale precum Ebola. Răspunsul la această problemă ar putea veni din partea cercetătorilor laboratorului Lincoln din cadrul Universităţii MIT: aceştia au dezvoltat un medicament care poate distruge orice infecţie virală!

Cercetătorii americani au creat un medicament capabil să identifice şi să distrugă celulele care au fost infectate cu orice tip de virus, reuşind să elimine infecţia virală.

În cadrul publicaţiei PLoS One, cercetătorii au publicat un test realizat pe 15 tipuri de virusuri, iar medicamentul creat de aceştia a fost eficient în fiecare caz. Printre virusurile testate se numără rinovirusurile, care cauzează răcelile obişnuite, gripa H1N1, un virus de stomac, virusul poliomielitic şi multe variante ale febrei hemoragice.

Medicamentul are capacitatea de a identifica un tip de ARN produs doar în celulele afectate de virusuri. „În teorie, ar trebui să funcţioneze împotriva oricărui tip de virus„, a declarat Todd Rider, membru din cadrul laboratorului Lincoln. Întrucât noua tehnologie are un spectru larg, medicamentul ar putea lupta chiar şi împotriva noilor virusuri precum SARS (sindromul respirator acut sever sau pneumonia atipică).

Todd Rider a avut idea dezvoltării unei terapii antivirale cu spectru larg încă de acum 11 ani, imediat după ce a inventat CANARY (Cellular Analysis and Notification of Antigen Risks and Yields), un biosenzor care poate identifica cu rapiditate agenţii patogeni. „Dacă descoperi o bacterie patogenă în mediu, probabil există un antibiotic care ar putea fi folosit în tratarea celui care a fost expus, dar am realizat că există prea puţine tratamente împotriva virusurilor”, completat Rider.

Agenţii terapeutici ai lui Rider poartă denumirea de DRACO (Double-stranded RNA Activated Caspase Oligomerizers). Atunci când un virus infectează o celulă, acesta preia controlul asupra ei şi îşi va crea copii. În timpul procesului de copiere, virusurile creează şiruri lungi de ARN dublu catenar care nu se găsesc în celulele umane sau animale. În mod normal, celulele umane dispun de proteine care să împiedice înmulţirea virusului, însă unii dintre aceştia reuşesc să treacă de bariera de apărare a corpului.

Rider a avut ideea de a combina o proteină ce facilitează ataşarea de un ARN dublu catenar cu o altă proteină care programează celulele să se sinucidă. Astfel, atunci când un capăt al moleculei de DRACO se leagă de dsARN, semnalează celuilalt capăt al moleculei să iniţieze „sinuciderea” celulei.

„Virusurile sunt destul de bune atunci când vine vorba să opună rezistenţă la lucrurile pe care le încercăm împotriva lor, dar în acest caz, este greu să găseşti o cale simplă de a rezista medicamentului”, a declarat Karla Kirkegaard, profesor de microbiologie şi imunologie în cadrul Universităţii din Stanford.

Mai mult decât atât, fiecare DRACO deţine o etichetă de livrare, concepută din proteine ce se întâlnesc în natură, ce îi permite să traverseze membranele şi să pătrundă în orice celulă umană sau animală. În momentul în care detectează ARN dublu catenar va „ataca” celula. În cazul în care „amprenta” virusului nu este detectată, o va lăsa nevătămată.

Marea majoritate a acestor teste au fost realizate pe celule umane sau animale crescute în culturi de laborator, dar cercetătorii au făcut câteva încercări finalizate cu succes şi pe şoareci infectaţi cu gripa H1N1.

În prezent, oamenii de ştiinţă testează DRACO pe şoareci infestaţi cu o gamă largă de virusuri şi au început să obţină rezultate promiţătoare. Acum, Rider speră să licenţieze tehnologia pentru teste pe animale mai mari şi pe oameni, urmând ca în câţiva ani medicamentul revoluţionar să fie disponibil pe piaţă.

Sursa: MIT