Home » D:News » Sute de specii necunoscute de virusuri există în apele uzate

Sute de specii necunoscute de virusuri există în apele uzate

Publicat: 07.10.2011
Apele din sistemul de canalizare ascund o întreagă lume de microorganisme, de o enormă diversitate, multe dintre ele încă necunoscute oamenilor de ştiinţă, arată un studiu realizat de specialiştii americani de la Universitatea Pittsburgh .

În prezent sunt cunoscute cca. 3.000 de virusuri, dar studiile de metagenomică – în care cercetătorii analizează materialul genetic conţinut în mostre de apă, sol etc. – indică faptul că aceste specii reprezintă doar o mică fracţiune din universul virusurilor.

Pentru a deschide o fereastră spre această lume, cercetătorii de la Universitatea din Pittsburgh au colectat probe din ape uzate, provenite din canalizare, în Pittsburgh (SUA), Barcelona (Spania) şi Addis Abeba (Etiopia) şi au analizat maetrialul genetic conţinut în aceste probe.

Au descoperit 234 virusuri cunoscute, aparţinând la 26 de familii.

Dintre acestea, 17 sunt specii care infectează omul; printre ele se numără tulpini de adenovirus, astrovirusuri şi virus Norwalk, bocavirus, picobirnavirusuri şi klassevirus, toate susceptbile să provoace tulburări gastrointestinale.

Alte descoperiri includ numeroase virusuri ale plantelor, virusuri ce infectează bacteriile şi altele care infectează rozătoarele şi insectele.

Cerecetătorii au descoperit însă şi material genetic aparţinând unor virusuri din specii încă necunoscute, aparţinând la 51 de familii. Cercetări viitoare urmează să ducă la descrierea, clasificare şi caracterizarea acestor noi specii.

E posibil ca aceste virusuri să joace un rol important în sănătatea omului; unele ar putea fi dăunătoare, altele ar putea să aibă un rol benefic.

Lumea virusurilor rămâne încă plină de necunoscut, iar descoperiri recente arată că virusurile ar putea avea un rol mult mai important decât se credea în funcţionarea organismului uman.