Home » D:News » Cine ar fi crezut? Prima pasăre avea penele negre

Cine ar fi crezut? Prima pasăre avea penele negre

Publicat: 15.11.2011
Se spune despre culoarea neagră că este întotdeauna la modă. Se pare că păsările primitive din genul Archaeopterix au dat tonul trendului încă de acum 150 milioane ani.

Cu ocazia ediţiei cu numărul 71 a întâlnirii anuale a membrilor Societăţii de Paleontologie a Vertebratelor din Las Vegas, Nevada, un student al Universităţii Brown a reuşit să descopere culoare penelor celei mai vechi proto-păsări cunoscută până în prezent.

Timp de decenii, paleontologii au speculat pe tema culorii penajului lui Archaeopterix littographica. Fără să aibă nicio dovadă evidentă asupra culorii, zeci de artişti au reprodus cea mai veche pasăre din lume, prezentând-o în toate nuanţele de culori cunoscute, de la brun, roşu şi galben la verde sau albastru strident.

Speculaţiile au fost spulberate odată cu apariţia tehnologiilor avansate care permit detectarea culorii penelor, solzilor sau blănii vieţuitoarelor preistorice.

În anul 2008, Jakob Vinteher, pe atunci student în cadrul Universităţii Yale, alături de Ryan Carnery din cadrul Universităţii Brown, au reuşit să afle ce culoare avea penajul lui Archaeopteryx.

Oamenii de ştiinţă au examinat structurile microscopice responsabile de pigment, denumite melanozomi, din cadrul unei pene de Archaeopteryx a cărei urmă a rămas prezervată pe o rocă de vârstă cretacică descoperită în Brazilia.

Pentru stabilirea culorii, specialiştii au folosit microscoape electronice şi scanări cu raze X a energiei dispersive pentru a detecta melanozomii primei păsări, comparând apoi datele obţinute cu cele similare din cadrul a 87 specii de păsări moderne.

Pe baza rezultatelor obţinute, Archaeopteryx avea penele negre, iar o altă funcţie a pigmenului întunecat era aceea de a întări structura internă a penei pentru a facilita astfel actul zborului.