Home » D:News » A fost întocmit clasamentul planetelor care ar putea găzdui viaţă extraterestră

A fost întocmit clasamentul planetelor care ar putea găzdui viaţă extraterestră

Publicat: 24.11.2011
Oamenii de ştiinţă au alcătuit o listă cu planetele şi sateliţii pe care ar putea exista forme de viaţă extraterestră, publicând rezultatele în jurnalul ştiinţific Astrobiology.

Printre corpurile cereşti despre care se crede că putea găzdui viaţă se numără Titan (un satelit al planetei Saturn) şi exoplaneta Gliese 581g, aflată la 20,5 ani-lumină de Terra, în constelaţia Libra.

Echipa internaţională de cercetători a stabilit două modalităţi de clasificare a probabilităţii ca un corp ceresc să găzduiască viaţa extraterestră – Indexul Similarităţii cu Terra şi Indexul Planetar al «Locuibilităţii».

Indexul Similarităţii cu Terra clasifică planetele şi sateliţii în funcţie de cât de mult se aseamănă cu Pământul, fiind luaţi în calcul factori precum dimensiunea corpului ceresc, densitatea sa şi distanţa faţă de cea mai apropiată stea.

Indexul Planetar al «Locuibilităţii» măsoară un alt set de factori, printre care tipul de suprafaţă a corpului ceresc, dacă acesta prezintă o atmosferă sau un câmp magnetic. De asemenea, acest index ia în calcul şi aspectele chimice – dacă pe planetă există compuşi organici sau solvenţi lichizi care ar permite formarea unor reacţii chimice esenţiale pentru apariţia vieţii.

Dr. Drik Schulze-Makuch de la Universitatea Washington State, co-autor al lucrării, a explicat care au fost obiectivele cercetătorilor atunci când au elaborat aceste două clasamente: „Prima întrebare pe care ne-am pus-o a fost dacă putem găsi pe alte corpuri cereşti condiţii similare celor existente pe Terra, deoarece ştim deja că acestea sunt favorabile vieţii. A doua întrebare a fost dacă pot exista exoplanete cu elemente care sugerează posibilitatea de a găzdui forme de viaţă, indiferent dacă aceste forme sunt cunoscute de oamenii de ştiinţă sau nu. Spre exemplu, lacurile de hidrocarburi de pe Titan ar putea găzdui un alt tip de viaţă decât cele existe pe Terra”.

Valoarea maximă întâlnită în cadrul Indexului Similarităţii cu Terra este 1,0, aceasta fiind valoarea planetei etalon – Pământul. Cel mai mare scor înregistrat în afara sistemului nostru solar este cel al planetei Gliese 581g, 0,89, care este urmată de altă exoplanetă care orbitează aceeaşi stea, Gliese 581d, cu 0,74.

O altă valoare mare, 0,60, a fost obţinută de HD 69830 d, o exoplanetă de dimensiunile lui Neptun, care orbitează o stea din constelaţia Puppis. Despre această planetă se crede că se găseşte în „zona Goldilocks”, acolo unde distanţa unei planete faţă de steaua sa face ca temperaturile de la suprafaţa acesteia să nu fie nici prea ridicate, nici prea scăzute pentru a putea permite apariţia vieţii.

În ceea ce priveşte Indexul Planetar al «Locuibilităţii», pe primul loc s-a clasat Titan, satelitul lui Saturn, cu un scor de 0,64, urmat de Marte (0,59) şi Europa, satelitul lui Jupiter, cu 0,47.

Iată cele două clasamente elaborate de cercetători:

Indexul Similarităţii cu Terra

Pământul – 1,00

Gliese 581g – 0,89