Home » D:News » Cine vrea să-i ajute pe biologi să „înţeleagă” balenele?

Cine vrea să-i ajute pe biologi să „înţeleagă” balenele?

Publicat: 02.12.2011
Oceanologii au lansat un apel către toţi iubitorii de animale sălbatice, pentru a participa, în cadrul unui experiment public, la descifrarea secretelor din cântecele balenelor.

Experţii din Marea Britanie şi Statele Unite cer ajutorul persoanelor pasionate de ştiinţă şi dispuse să asculte 15.000 de înregistrări ale cântecelor emise de balenele-pilot şi de orci (foto) pentru a vedea dacă pot fi descoperite noi înţelesuri, „dialecte” sau expresii.

Studiul, numit The Whale Project, a fost lansat săptămâna aceasta de Scientific American şi de The Zooniverse şi este similar cu unul demarat acum câţiva ani, în cadrul căruia oamenii pasionaţi de astronomie încercau să descopere noi galaxii.

Vizitând site-ul Whale.fm, cei pasionaţi de animalele marine amintite mai sus pot compara diverse modele de înregistrări – sau sonograme – ale cântecelor unor balene din toată lumea. Aceştia sunt rugaţi să le ordoneze în anumite categorii. Astfel, oamenii de ştiinţă vor putea să asocieze anumite cântece cu balenele din anumite zone geografice.

Studiul a fost iniţiat deoarece profesorul Ian Boyd a observat că mulţi oameni au, în mod natural, o capacitate mai bună decât a computerelor de a recunoaşte similarităţile în cadrul sonogramele complexe.

Oamenii de ştiinţă spun că balenele-pilot şi orcile au o gamă largă de cântece şi repertorii. Oceanologii vor acum să investigheze existenţa unor „dialecte” specifice fiecărui grup de balene, transmise, probabil, de la o generaţie la alta.