Home » D:News » Exerciţiile fizice pot contracara efectele nefaste ale unei gene implicate în boala Alzheimer

Publicat: 24.01.2012
Un nou studiu demonstrează că joggingul sau mersul pe jos ar putea ajuta în lupta împotriva bolii Alzheimer, mai ales în cazul celor predispuşi la această afecţiune.

Studiul specialiştilor de la Universitatea din Washington, SUA, s-a bazat pe monitorizarea unor persoane care deţineau o anumită variantă a unei gene denumite APOE. Toată lumea are această genă, doar că cei care deţin varianta e4 sunt de 15 ori mai predispuşi să dezvolte Alzheimer, comparativ cu restul indivizilor.

În cercetare au fost implicaţi 201 de adulţi cu vârste între 48 şi 88 de ani. Deşii unii dintre ei aveau antecedente familiale de Alzheimer, iar 56 deţineau chiar varianta genei APOE e4, la începutul studiului, toţi participanţii se aflau într-o stare de normalitate cognitivă.

Specialiştii au scanat creierele voluntarilor pentru a putea stabili nivelul de acumulare a plăcii amiloide (depunerea ăn creier a unor proteine insolubile), caracteristice afecţiunii Alzheimer.

La sfârşitul studiului, s-a observat că mişcarea i-a ajutat puţin pe toţi participanţii, însă diferenţele s-au remarcat la nivelul celor care deţineau varianta e4. Dintre aceştia din urmă, cei care au făcut mişcare (alergări sau mers pe jos) cel puţin 30 de minute pe zi, timp de 5 zile pe săptămână, au ajuns să aibă acelaşi nivel al plăcii amiloide ca şi cei care nu aveau varianta e4 a genei. Cu alte cuvinte, exerciţiile fizice au contracarat riscurile generate de varianta e4 a genei APOE.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că studiul oferă un motiv de optimism pentru deţinătorii variantei e4 şi recomandă acestora să facă mişcare, pentru a scădea riscul instalării maladiei Alzheimer.

Studii anterioare susţin ideea conform căreia exerciţiile fizice sunt bune pentru menţinerea unui creier sănătos. Un studiu efectuat de cercetătorii irlandezi a descoperit că exerciţiile fizice activează o proteină numită factor neurotrofic derivat din creier, ce menţine sănătatea celulelor nervoase şi ajută la îmbunătăţirea memoriei.

Sursa: The Globe and Mail