Home » D:News » Cercetătorii au descifrat legătura dintre ceasul biologic şi sistemul imunitar

Cercetătorii au descifrat legătura dintre ceasul biologic şi sistemul imunitar

Publicat: 18.02.2012
Oamenii de ştiinţă au descoperit de ce dereglarea ceasului biologic poate duce la numeroase afecţiuni.

Ei au identificat şi cauza: ceasul biologic al fiecăruia controlează nivelul unei proteine esenţiale pentru funcţionarea corectă a sistemului nostru imunitar.

Studiul efectuat pe şoareci de oamenii de ştiinţă de la Universitatea Yale a arătat că nivelul proteinei TLR-9 în organism este influenţat de ceasul biologic, fluctuând de-a lungul zilei. Atunci când nivelul proteinei în corp era unul ridicat, sistemul imunitar reacţiona mai bine la infecţii şi la vaccinări. Proteina TLR-9 este implicată în detectarea agenţilor patogeni.

Principiul descoperit de cercetătorii de la Yale se aplică şi oamenilor. De aceea, atunci când ceasul biologic este dereglat, suntem mai predispuşi la a ne îmbolnăvi.

Profesorul Erol Fikrig a comentat rezultatele studiului: „oamenii ştiu intuitiv că atunci când le este dereglat somnul au şanse mai mari să se îmbolnăvească. Acum am înţeles de ce se întâmplă acest lucru”. Expertul a adăugat că este evaluarea evaluarea efectului pe care lumina artificială din spitale îl are asupra pacienţilor.

„Ceasul biologic al pacienţilor internaţi este de multe ori dereglat din cauza zgomotului şi a expunerii prelungite la lumina artificială. Este important să investigăm cum afectează aceşti factori sistemul imunitar”, a afirmat Fikrig.

Studiile pe şoareci au arătat că exemplarele vaccinate în momentul în care nivelul proteinei TLR-9 era ridicat au prezentat cea mai mare îmbunătăţire a sistemului imunitar. De aceea, experţii se aşteaptă ca, în viitor, medicamentele să fie prescrise ţinând cont de ceasul biologic al corpului uman.

Dr. Akhilesh Reddy de la Universitatea Cambridge afirmă că majoritatea companiilor farmaceutice iau acum în calcul efectul ritmului circadian, testând eficienţa administrării medicamentelor la diferite ore ale zilei pentru a identifica momentul cel mai propice.

Surse: Daily Mail şi BBC News