Home » D:News » Descoperire lângă Marea Neagră: animalul terestru care trăieşte la cea mai mare adâncime

Publicat: 24.02.2012
Cercetătorii anunţă că au găsit animalul care trăieşte la cea mai mare adâncime terestră.

Pe malul Mării Negre, în republica Abhazia, se găseşte cea mai adâncă peşteră din lume, numită Krubera-Voronja. Peştera coboară până la 2191 de metri în subteran. Aici, oamenii de ştiinţă au găsit artropodul terestru care trăieşte la cea mai mare adâncime,

Plutomurus ortobalaganensis a fost descoperit la 1980 de metri adâncime, unde se hrăneşte cu fungi şi materie organică în descompunere. În peşteră au mai fost găsite alte trei specii: Anurida stereoodorata, Deuteraphorura kruberaensis şi Schaefferia profundissima. Toate cele patru specii sunt nevertebrate din ordinul Collembola, un grup de artropode cu caracteristici primitive, anterior inclus în clasa insectelor, dar recent reclasificat sub forma unui grup aparte, diferit de insecte.

Speciile descoperite trăiesc în întuneric, prin urmare sunt lipsite de ochi. Din această cauză, Anurida stereoodorata compensează lipsa ochilor cu o serie de chemoreceptori specializaţi.

Animalele au fost descoperite de Ana Sofia Reboleira, de la Universitatea Aveiro, din Portugalia, şi Alberto Sendra de la Muzeul de Istorie Naturală din Valencia, Spania, în timpul unei expediţii la peştera Krubera-Voronja din anul 2010.

Înainte de această descoperire, nevetebrate din ordinul Collembola au mai fost găsite doar la adâncimi de o jumătate de kilometru în subteran. În 1986, Ongulonychiurus colpus a fost găsit trăind în peşterile din Spania la 555 de metri adâncime, iar anul trecut, Tritomurus veles a fost descoperit la 430 de metri sub pământ, în peşterile din Croaţia.

Descoperirea acestor specii care trăiesc la mari adâncimi sub pământ, în întuneric, oferă noi perspective asupra condiţiilor extreme în care pot trăi animalele.

Sursa foto: Rafael Jordana & Enrique Baquero, Terrestrial Arthropod Reviews