Home » D:News » Stolurile de grauri acţionează ca nişte magneţi zburători (VIDEO)

Stolurile de grauri acţionează ca nişte magneţi zburători (VIDEO)

Publicat: 15.03.2012
Pentru a realiza coordonarea lor extraordinară în zbor, stolurile de graur se comportă ca materialele metalice magnetizate, spun oamenii de ştiinţă.

Utilizând camere video şi programe de software care înregistrează traseul individual al păsărilor, oamenii de ştiinţă de la universitatea din Roma, Italia, au analizat dinamica stolurilor de graur, spectaculoase prin modul în care îşi schimbă direcţia, într-o coordonare perfectă.

Într-un studiu din 2010, ei au arătat că schimbările de viteză ale unei singure păsări afectează viteza întregului stol, indiferent de distanţa dintre ele. Analizând acerstă dinamică prin metode matematice, ei au găsit asemănări cu alte sisteme aflate în echilibru precar, de pildă particulele de zăpadă chiar în momentul ce precede declanşarea unei avalanşe.

În noul studiu, cercetătorii nu au urmărit viteza, ci orientarea stolului, observând modul în care schimbarea de direcţie a unei singure păsări le afectează pe celelalte. Astfel, s-a observat că schimbarea direcţiei unei păsări nu îi afectează decât pe cei mai apropiaţi 7 vecini ai săi, indiferent de numărul de exemplare din stol. Dar fiecare din aceşti 7 grauri va afecta la rândul lor alţi 7 şi aşa mai departe, până când întregul stol se rearanjează pentru a ajunge pe traiectoria dorită.

Explicaţia, spun oamenii de ştiinţă, vine din parte studiilor de fizică asupra magnetismului. Schimbarea orientării momentului cinetic al particulelor (spin) atunci când metalul este magnetizat este similar reacţiei stolului.

Sursa: Wired