Home » D:News » Acum ştim unde anume au fost domesticiţi caii

Acum ştim unde anume au fost domesticiţi caii

Publicat: 08.05.2012
Pe baza unor studii genetice de mare anvergură, se pare că domesticirea cailor s-a petrecut acum circa 6.000 ani, într-un vast perimetru care cuprinde astăzi stepele ierboase din Ucraina, sud-estul Rusiei şi vestul Kazahstanului.

După acel moment deosebit de important din istoria omenirii, caii domesticiţi s-au răspândit de-a lungul Europei şi Asiei. Cercetările, demarate de către o echipă din cadrul Universităţii Cambridge, aduc împreună două teorii diferite care vizează domesticirea cailor.

Evidenţele arheologice sugerează că maeistuoasele animale au fost iniţial domesticite în părţile vestice ale stepelor Eurasiei. Experţii cred că primii cai domesticiţi au fost folosiţi pentru călărie, cât şi drept surse de carne şi lapte. Cu toate acestea, evidenţele arheologice, precum urmele de lapte de iapă descoperit în vase străvechi din kurganele eurasiatice, sugerează altă teorie.

Conform studiilor ADN, se pare că domesticirea cailor s-a petrecut concomitent în mai multe locuri din stepa Eurasiei. Noile analize au la bază material genetic recoltat de la 300 de cai care trăiesc în opt ţări din Europa şi Asia. Pe baza datelor obţinute se pare că cercetătorii au descoperit un nou scenariu al domesticirii calului.

„Datele noastre arată că domesticirea cailor a avut loc într-adevăr în stepele de vest ale Eurasiei, dar domesticirea propriu-zisă a integrat un mare număr de cai aflaţi încă în stare sălbatică”, declară dr. Vera Warmuth din cadrul departamentului de Zoologie al Universităţii Cambridge.

Teoria explică de ce evidenţele ADN-ului care conţine gene moştenite de la mamă, sugerează că domesticirea cailor a început concomitent în mai multe locuri. De fapt, se pare că iepele sălbatice gestante erau folosite pentru a reîntregi turmele cailor deja domesticiţi, deoarece caii nu se înmulţesc uşor în condiţii de captivitate.

La fel este şi în cazul calului lui Przewalski, care este la ora actuală cea mai apropiată rudă sălbatică a calului domestic.